.

هواساز صنعتی چیست و چه ویژگی های دارد؟

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

هواساز صنعتی چیست؟ بررسی دقیق ویژگی و کاربرد

هواساز صنعتی چیست و چه ویژگی های دارد؟


هواساز صنعتی ، یکی از دستگاه‌های صنعتی که علاوه بر تولید هوا و تهویه هوا، برای یک محیط بزرگ می‌تواند انرژی سرمایشی و هم گرمایشی تولید کند هواساز است.

این دستگاه از قطعات زیادی تشکیل شده و برای صنایع و مکان‌های مختلف قابل استفاده است. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی درباره هواساز صنعتی به شما ارائه کنیم.

هواساز صنعتی-کارنو فن
هواساز صنعتی

کاربرد هواساز صنعتی

از این دستگاه برای سرمایش و گرمایش در محیط‌هایی از جمله

یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه در مکان‌های پرورش قارچ است که دما و رطوبت تنظیم شود و با ایجاد یک محیط مناسب برای رشد قارچ بتوانند یک محصول خوب را تولید کنند. این سیستم باعث می‌شود که از ورود ذرات ریز و گرد و غبار به محیط رشد قارچ‌ها جلوگیری شود.


اجزای هواساز صنعتی

  1. از اجزای اصلی هواساز می‌توان به
  2. رطوبت زن
  3. بدنه هواساز
  4. الکتروموتور
  5. سیستم فیلتراسیون
  6. سیستم دمنده
  7. سیستم کنترلی
  8. کویل‌های سرمایشی و گرمایشی
  9. لرزه‌گیر و... را نام برد که هر یک وظیفه مهمی را در این دستگاه به عهده دارند.
اجزای هواساز صنعتی-کارنو فن
اجزای هواساز صنعتی

فن دمنده

یکی از اجزای اصلی، فن دمنده است که وظیفه انتقال هوا و جریان یافتن آن را درون دستگاه به عهده دارد.

دو نوع فن سانتریفیوژ فوروارد و یا بکوارد داریم که هر یک برای هواساز‌های مشخصی کاربرد دارند.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر بافن سانتریفیوژ فوروارد و فن سانتریفیوژ بکوارد مقالات مربوط به آن را مطالعه کنید.

این فن‌ها توسط پولی و تسمه به حرکت در می‌آیند و هوا را منتقل می‌کنند. این قطعه نباید هیچ مشکلی داشته باشد؛ زیرا اصلی­ترین قطعه در تولید هوا و سرمایش و گرمایش است و نقص در آن می‌تواند بازده دستگاه را پایین آورد.

بنابراین هر چند وقت یکبار چک کنید که این قطعه سالم باشد و گردش آن هم باید به خوبی انجام شود.


کویل ها

از اجزای مهم دیگر هواساز صنعتی می‌توان کویل‌های سرما و گرما اشاره کرد که در قسمت پایین و جلوی هواساز صنعتی قرار دارند و هوا با عبور از روی این کویل‌ها سرد یا گرم می‌شوند.

بویلر‌ها وظیفه تولید آب گرم و چیلرها وظیفه تولید آب سرد را دارند که درون کویل‌ها جریان پیدا می‌کنند و دمای هوا را تغییر می‌دهند؛ سپس به بیرون از محیط هواساز منتقل می‌شوند و برای خنک شدن و گرم شدن محیط‌های مختلف باید دمای آب سرد و گرم تنظیم شوند.


رطوبت گیرها

رطوبت گیر‌ها هم برای از بین بردن رطوبت محیط استفاده می‌شوند که با تولید هوای سرد و گرم، حالت شرجی برای محیط پیش نیاید.


فیلتراسیون

فیلتراسیون هم یکی از قسمت‌های مهم برای فیلترکردن هوا و از بین بردن ذرات ریز و غبارهای موجود در هوا هستند.

این اجزا می‌توانند از فیلترهای مختلفی تشکیل شوند و یکی از مهم­ترین آن‌ها که در بازار به فراوانی وجود دارد، فیلترهپا است که بیشتر برای بیمارستان و اتاق عمل استفاده می‌شود و قدرت جذب بسیار بالایی دارد البته از فیلترهای دیگر هم استفاده‌های زیادی میشود.

همچنین تمامی قطعات با استفاده از یک جنس آلومینیوم محافظت می‌شوند.

فیلتر هواساز صنعتی-کارنو فن
عملکرد هواساز صنعتی

ویژگی هواساز صنعتی

هر دستگاهی به طور قطع دارای ویژگی­های خاصی است. از ویژگی‌های مهم هواساز صنعتی می‌توان به مرکزیت سیستم تهویه در یک محیط اشاره کرد؛ همچنین می‌توان هواساز صنعتی را در همان محیط و بدون جایجایی تنظیم و تعمیر کرد.

این دستگاه در تمام فصل‌ها قابل استفاده است و از کمترین تجهیزات می‌توان برای راه اندازی آن استفاده کرد.

هواساز قابلیت تصفیه هوا و سهولت در تولید هوا را دارد و یک سیستم بسیار مفید برای تولید هوای بسیار مطبوع است.


نحوه عملکرد هواساز صنعتی

همانطور که اشاره کردیم هواسازها دارای کویل‌های سرد و گرمی هستند که برای تولید هوای سرد و گرم کافی است.

باید سیال درون این کویل‌ها در دماهای مختلف وجود داشته باشد تا بادهای سرد و گرم تولید شده و به محیط فرستاده شوند.

گاهی اوقات در برخی هواسازها از یک گاز برای تولید هوای سرد استفاده می‌شود به این صورت که درون کویل‌های سرمایشی هیچ سیالی وجود ندارد و این گاز باعث می‌شود که کویل‌ها سرد شوند و پس از برخورد هوا با کویل، هوای سرد تولید شود.

در این شرایط کویل‌های سرمایشی به صورت مستقیم با مدار در ارتباط هستند و نیازی به تغییر دمای سیال وجود ندارد.

طریقه کار هواساز صنعتی برای تهویه هوا هم به فیلتراسیون آن بستگی دارد که تا چه حد قابلیت این را داشته باشد که بتواند ذرات ریز و گرد و غبار را از محیط بگیرد و برای پاکسازی محیط، مفید عمل کند. فیلترها از آلومینیوم ساخته شده‌اند و قابلیت شستشو دارند.

تامین هوا هم یکی از مواردی است که به نحوه عملکرد هواساز بستگی دارد. به همین دلیل هواساز را خارج از محیط نصب می‌کنند تا بتواند هوای مورد نظر خود را از طریق محیط بیرون جذب کند.

گاهی مقداری از هوا توسط بیرون جذب می‌شود و بخش دیگری از آن توسط هوای گردشی داخل ساختمان جذب شده و این دو هوا با یکدیگر ترکیب می‌شوند. تامین هوا باید از هوایی مطبوع باشد تا تولید هوا توسط این دستگاه هم به صورت مطبوعی انجام گیرد‌.

عملکرد هواساز صنعتی-کارنو فن
چگونگی عملکرد هواساز صنعتی

جمع بندی

یکی از مهمترین تجهیزاتی که هر محیطی به خصوص محیط­های بزرگ همچون کارخانه­ها، کارگاه‌ها و سالن‌های ورزشی به آن نیاز دارند هواساز صنعتی است.

هواسازهای صنعتی سبب خواهند شد تا هوای داخل محیط جابجا شود و برای بهبود هوای محیط باید از دستگاه‌ها مطابق اندازه‌ محیط استفاده کرد.

برای مثال درون یک سالن ورزشی نمی‌توان از هواساز کوچک استفاده کرد و بهتر است چندین هواساز را در چندین طرف سالن قرار داد تا هر یک وظیفه‌ هوا دهی به قسمتی از سالن را به عهده بگیرند و به این صورت هوای تمامی سالن به طور یکنواخت تغییر پیدا می‌کند.

این یکنواختی می­تواند باعث شود تا در هر قسمت از سالن بتوانید به طور متعادلی ورزش یا رفت و آمد کنید و هوای سرد و گرم موجب بیماری شما نشود.

هواساز‌ها برای سلامتی انسان مفید هستند و باعث می‌شوند گازهای تکراری و مضر از محیط دور شوند و اکسیژن محیط با تولید هوای تازه افزایش یابند به خصوص در فصل گرم سال که محیط حتما باید هواساز داشته باشد.

هواساز صنعتی می‌تواند دمای محیط را به صورت متعادل نگه دارد و با تنظیم آن، نه هوای سرد و نه هوای گرم به وجود نخواهد آمد.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان با متخصصین شرکت کارنو فن تماس بگیرید تا ما شما را به بهترین شکل راهنمایی کنیم تا خریدی مطابق نیاز خود داشته باشید. از همراهی شما تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

هواساز صنعتی
هواساز صنعتی

0  نظر
ثبت نظر