.

از0 تا100 فن های اکسیال | فن اکسیال چیست؟

آموزشی
3
توسط:مهندس داوود ایلخانی

از0 تا100 فن های اکسیال | فن اکسیال چیست؟

فن اکسیال چیست؟

فن های آکسیال (آکسیال axial در زبان لاتین به معنای محوری است) آن دسته از توربو ماشینها هستند که از طریق انتقال انرژی جنبشی حاصل از دوران تیغه های یک پروانه با یک سیال(هوا) جریان پیوسته و یکنواختی از سیال را ایجاد میکنند.

جهت جریان سیال در فنهای آکسیال موازی با محور پروانه بوده و زاویه مابین جریان ورودی و خروجی از پروانه صفر می باشد. فشار خروجی در فن های آکسیال به علت عدم وجود نیروی گریز از مرکز نسبت به فنهای جریان شعاعی کمتر بوده و تلفات مکانیکی در آنها نسبت به فن های جریان شعاعی پایینتر است.

Axial fan function


فناوری به‌کاررفته برای تولید فن آکسیال

فن آکسیال در مقایسه با فن های دیگر از پره های کم تری برخوردار است . که اغلب دارای 3 تا 6 فن هستند . داشتن تعداد پره‌های بیشترممکن است میزان جریان بالای موردنیاز برای عملکرد این فن‌ها را محدود کند. فن اکسیال دارای پره های بلندی است که کار امدی انرژی را بسیار بالای میبرد و با مصرف انرژی کم تر هوای بیشتری تولید میکند.

این فن در مقایسه با باقی فن ها درموقع کار بین 10 تا40 درصد در مصرف انرژی صرف جویی میکند. کنترل این فن ها به دلیل وزن کم و نگهداری بسیار آسان است. کاهش اینرسی موجود در طراحی باعث افزایش طول عمر این دستگاه میشود.

حتما بخوانید: کاربرد و انواع فن های سانتریفیوژ

کاربرد فن آکسیال

استفاده از این فن ها برای مصارف عمومی بسایر مناسب است. این فن ها به دلیل انتقال هوا از نقطه ای به نقطه ی دیگر برای خنک کردن و تخلیه هوای گرم فضاهای بسته استفاده می شود.

وسعت کاربرد فن های آکسیال به صنعت ماشین سازی هم کشیده شده، به صورتی که در جلو رادیاتور ماشین از آن استفاده می شود. و به همین صورت این فن ها در موارد مختلفی مانند سیستم های تهویه خانگی و غیر خانگی، مکان های تجاری و نیمه صنعتی، کارگاه های صنعتی، سیستم خنک کننده موتورهای صنعتی، دامداری ها وگلخانه ها استفاده می شوند.

Circular axial fan


مزایای فن آکسیال

فن های اکسیال عملکرد ساده ای دارند. قطعات تشکیل دهنده این فن ها نیز ساده اند و مدل های مختلف آن از یک ساختار معین موتور و پره استفاده میکند . تنها تفاوت اصلی آنها در توان تولیدی است.

نگهداری و تعمیر این مدل فن ها بسیار اسان است و کسی که روش تعمیر فن اکسیال خانگی را بیاموزد میتواند مدل های صنعتی نیز تعمیرکند. استفاده از موتور های معمولی و پروانه های ساده موجب میشود که قیمت این فن ها برای مصرف کننده بسیار مقرون به صرفه باشد.

هواکش آکسیال تنوع و مدل های مختلفی دارند. وجود سایز های متفاوت ،قدرت و جنس های دست خریدار را برای انتخاب باز میگزارد. این مدل فن ها دارای شکل های هندسی مختلفی هستند تا قابلیت نصب در هر مکانی را دارا باشند. برخی از این فن ها از استاندارد IP بهره مند هستند که نشان دهنده مقاومت در برابر آب و گردو غباراند.

Square axial ventilator


فن های اکسیال به چند دستع تقسیم میشوند

فن های آکسیال یا محوری به چندین دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

فن ملخی (Propeller)

اغلب برای تهویه عمومی استفاده میشوند و نیاز به کانال ندارند. بر بروی دیوار نصب میشوند و نسبت به سایر فن ها قیمت مناسب تری دارند.

فن پره ای (Vaneaxial)

این مدل فا ها داخل قالب استوانه ای قرار میگیرند و چون راندمان بالایی دارند اغلب برای تخلیه هوا در تونل ها و معادن استفاده میشوند.

فن آکسیال خانگی

فن های آکسیال خانگی که همه ما از آن استفاده میکنیم. دارای ابعاد کوچک هستند .شما میتوانید آن ها را در نقاطی که نیاز به تهویه هوا دارند نصب کنید (نظیر سرویس های بهداشتی ،حمام و ...) مصرف برق این مدل ها نیز بر اساس توان تولیدی متغییر است.


انواع فن اکسیال از نظر نوع نصب

فن اکسیال سقفی :

مدل های سقفی فن آکسیال می تواند بر روی سقف نصب شود و عمل تهویه هوا را به شکل عمودی انجام دهد. معمولا تعداد فن های سقفی بر اساس طول سقف و حجم فضا انتخاب می شوند و باید بتوانند هوا را تا عمق زیادی از فضا تهویه کنند. در صورتی که هواکش در محیط بدون محافظت و سقف استفاده می شود باید از کلاهک بارانگیر استفاده شود تا در صورت بارش تهویه دچار مشکل نشود.

فن اکسیال دیواری :

این مدل فن ها همان طور که از نامشان مشخص است بر روی دیوار نصب میشوند.

در این شرایط فن آکسیال به شکل افقی کار تهویه هوا را انجام خواهد داد و شرایط انتخاب فن بیشتر بر اساس طول و حجم فضا خواهد بود. از طرف دیگر معمولا هواکش های دیواری کمتر در معرض بارش قرار می گیرند و بدین ترتیب نیازی به تهیه بارانگیر نخواهد داشت.

 Axial fan


چرا باید فن آکسیال را انتخاب کنیم؟

وقتی جا به جایی هوا با حجم نسبتا بالا و فشار کم مورد نیاز باشد فن آکسیال بهترین گزینه است. این فن ها با توجه به طراحی خاص میتوانند این کار را به نفع احسنت انجام دهند. برای مشاهده جزِئیات و کاتالوگ فن اکسیال میتوانید روی این لینک کلیک کنید

سیستم تهویه پارکینگحتما بخوانید: بررسی سیستم تخلیه دود و تهویه پارکینگ

3  نظر

😍😍😍

ممنوون از مقاله بینظیر شما

عالی بود، ممنون

ثبت نظر