.

بررسی کامل تهویه مطبوع استخرهاي سرپوشیده

مقاله
1
توسط:مهندس داوود ایلخانی

بررسی کامل تهویه مطبوع استخرهاي سرپوشیده

تهویه مطبوع استخرهاي سرپوشیده


یکی از معضلات و مشکلات مهم در تهویه مطبوع استخرهاي سرپوشیده کنترل رطوبت استخر است. رطوبت حاصل از تبخیر آب حوضچه، جکوزي و سوناي بخار به گونه ای که باعث فرسایش سریع در سازه و ادوات و تجهیزات استخر میگردد و معمولا مالکان استخر سالانه مبالغ زیادي صرف تعمیر،نوسازي و تعویض این ادوات می کنند و گاهی نیز پس از چند بار صرف هزینه از استفاده از استخر صرف نظر مینمایند.

تهویه محیط استخر

چگونه رطوبت استخر را کنترل کنیم؟

ساده ترین راه براي کنترل حجم رطوبت در استخر های سرپوشیده استفاده از سیستم اگزاست فن میباشد بدین گونه که یک اگزاست فن از نوع فن آکسیال یا فن سانتریفیوژ با ظرفیت مناسب جهت تخلیه هواي استخر انتخاب و نصب گردد تا هواي مرطوب را تخلیه کرده و هواي خشک جایگزین گردد.

اما این سیستم داراي مشکلات و کاستی هاي زیادي است که در اینجا بطور اجمالی به آنها میپردازیم.

تهویه مطبوع استخرهاي سرپوشیده

مشکل سیستم های اگزاست فن چیست؟

1- در این سیستم بعلت عدم کنترل هواي ورودي احتمال ورود هواي آلوده به گرد و غبار به داخل محیط استخر بسیار زیاد است.

2-این سیستم قادر به کنترل میزان رطوبت هواي ورودي نیست و در صورتی که هواي ورودي داراي رطوبت کافی نباشد، بدن شناگر پس از خروج از استخر به سرعت خشک شده و باعث ایجاد حس سرما در شناگر میگردد.

3- مهمترین اشکال این سیستم عدم کنترل دماي هواي ورودي میباشد که این نقیصه در زمستان باعث سرد شدن سریع محیط استخر میگردد.

بدین معنا که در زمستان گرماي تولید شده توسط سیستم گرمایشی به سرعت توسط اگزاست فن تخلیه شده و هواي سرد جایگزین آن میگردد که براي جبران این موضوع طراح تاسیسات بایستی بار گرمایشی را چندین برابر میزان مورد نیاز محاسبه نماید که مطلب اخیر علاوه بر تحمیل هزینه هنگفت اولیه جهت خرید سیستم گرمایشی هزینه مصرف زیاد انرژي را نیز به همراه دارد.

سیستم تهویه استخر

پس چه باید کرد؟

بهترین روش ها برای تهویه مطبوع استخر های سرپوشیده چیست؟

بهترین روش براي تهویه مطبوع استخر ها بدون نیاز به بار گرمایشی بسیار زیاد استفاده از سیستم رطوبت گیر، اگزاست فن و هواساز استخر میباشد.

این سیستم بدون اینکه انرژي گرمایی را هدر دهد میزان رطوبت استخر را به حد مورد نیاز رسانده و اضافه آن را خارج میکند.

این سیستم شامل قسمتهاي:

اگزاست فن، هواساز، یونیت کندانس(رطوبت گیر)، دمپر اگزاست، دمپرهواي تازه و دمپر برگشت میباشد و کار کرد آن در دو حالت تابستانی و زمستانی قابل تنظیم و برنامه ریزي است.

1 - حالت تابستانی :

در این حالت دمپر هواي تازه و دمپر اگزاست باز و دمپر برگشت بسته میباشد. اگزاست فن هواي مرطوب داخل را تخلیه و به خارج از محیط هدایت میکند.

هواساز نیز هواي تازه را پساز فیلتراسیون و تصفیه به داخل محیط وارد مینماید. در تابستان بعلت گرماي هواي محیط و عدم کار کرد سیستم گرمایش این حالت به خوبی سطح رطوبت را پایین می آورد.

pool air ventilation

2-حالت زمستانی:

در این حالت دمپر اگزاست و دمپر هواي تازه بسته و دمپر برگشت باز میباشند.اگزاست فن هواي مرطوب استخر را تخلیه و وارد رطوبت گیر مینماید.

اضافه رطوبت هوا پس از عبور از رطوبت گیر گرفته شده و میزان رطوبت به سطح مورد نیاز میرسد سپس هوا وارد کویل پیش گرمکن شده و دماي آن به حالت اولیه میرسد در آخر هواي نسبتا خشک و گرم از طریق دمپر برگشت وارد هواساز شده و به محیط استخر وارد میگردد.

لازم به ذکر است معمولا در حالت زمستانی 10 %از هواي تخلیه شده از طریق دمپر اگزاست به محیط خارج هدایت شده و 10 %از هواي ورودي به هواساز از طریق دمپر هواي تازه تامین میگردد تا اکسیژن مورد نیاز نیز تامین گردد.

یکی دیگر از راههاي کنترل رطوبت و تهویه مطبوع استخر های سرپوشیده استفاده از یونیت بازیافت حرارت (heat recovery) است.

در این سیستم هواي تخلیه شده و هواي ورودي از داخل مبدل حرارتی عبور کرده و هواي تخلیه شده مقداري از انرژي حرارتی خود را به هواي ورودي انتقال داده و هواي وروردي را گرم مینماید.

این سیستم معمولا به همراه یک سیستم رطوبت گیر مورد استفاده قرار میگیرد که دو سیستم بطور مجزا از یکدیگر کار میکنند.

جمع بندی

تهویه مطبوع استخر های سرپوشیده و کنترل میزان رطوبت استخر ازموارد مهمی است که باید در هر استخر مورد توجه قرار گیرد.

از طرفی اگر از سیستم های نا مناسب استفاده کنید و افرادی که تخصص و دانش کافی در این ضمینه را ندارد مشورت بگیرید دچار ضرر و خسارت سنگینی میشوید.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان تخصصی با متخصصین شرکت کارنو فن تماس بگیرید.

1  نظر

با عرض سلام خسته نباشید ممننوون از مقاله کامل شما

ثبت نظر