.

کنترل رطوبت استخر و اهمیت آن

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

کنترل رطوبت استخر و اهمیت آن

کنترل رطوبت استخر


کنترل رطوبت استخر و مقدار آب تبخیری از یک استخر شنا موضوع مورد بحث در سال های اخیر بوده است، چون تبخير اندازه گیری شده از بسیاری از استخرها به ندرت با مقادیر محاسبه شده همخوانی داشته است.

برای دستیابی به همخوانی بهتر بین محاسبات و مقادیر اندازه گیری شده، سازندگان رطوبت گیر استخرهای شنا ضرایب فعالیت را با توجه به نوع استخرها ساختند.(ضریب فعالیت محاسبه تبخیر را میسر می سازد)

به گونه ای که تبخیر خالص زمانی که سطح استخر مواج باشد و قطرات آب توسط شناگرها به بیرون پاشیده می شود، به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

به عنوان مثال، یک استخر در ساختمان مسکونی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین سطح آن اغلب آرام می باشد و آب بسیار کمی از استخر به طرف خارج پاشیده می شود.

برعکس در یک استخر عمومی تعداد زیادی از کودکان سطح آب را بر هم زده و محوطه اطراف استخر را خیس می کنند.

باید توجه داشت که ضریب فعالیت، بار را با توجه به اجزای دیگر معادله چند برابر کرده یا کاهش خواهد داد. به عبارت دیگر، به ازای سطح یکسان برای دو استخر شنا، بار استخر در یک ساختمان مسکونی تقریبا نصف بار در یک استخر عمومی می باشد.


تبخیر اب استخر

کنترل رطوبت جکوزی

حجم جکوزی در مقایسه با استخر شنا بسیار کمتر است، اما درجه حرارت آب داخل جکوزی بسیار گرمتر می باشد(۱۰۳ درجه فارنهایت یا ۳۹ درجه سانتیگراد) و لذا بار رطوبتی آن قابل توجه خواهد بود.

گاهی اوقات به لحاظ بالا بودن بار تبخیر، طراح از یک هواکش تخليه کوچک روی جکوزی استفاده می کند که به صورت دائمی در حال کار می باشد. این روش نتایج زیر را در بر خواهد داشت:

  • با تخلیه هوای مرطوب حامل روغن های بدن، امکان کثیفی و گرفتگی کانال های هوا و تجهیزات کنترل رطوبت استخر کاهش خواهد یافت.
  • هوای به شدت مرطوب از کانال های برگشت هوا دور می شود و امکان خوردگی، تقطیر و زنگ زدگی در کانال های هوا را کاهش می دهد.
  • تمامی محوطه استخر به صورت مداوم تحت یک فشار منفی قرار می گیرد که این، احتمال تقطیر در حفره های ساختمان را کاهش خواهد داد.


 کنترل رطوبت استخر-کارنو فن

تاثییر نفوذ هوا بر رطوبت استخر

در ساختمان های عمومی بار رطوبتی ناشی از نفوذ هوا بسیار زیاد است.

هنگام بارش باران و وزش طوفان، در بسیاری از ساختمان ها نشت هوا به صورت آزاد مشاهده می شود.

اما در مورد محوطه استخرهای شنا، توصیه می شود که دیوارهای خارجی و سقف به صورت هوابند ساخته شوند، باید توجه داشت که مانند هوای تازه، هوای نفوذی نیز در طول ماه های سرد در صورتی که هوای ورودی خشک باشد مانند رطوبت گیر عمل خواهد کرد.


تاثییر شناگر بر رطوبت استخر

افراد در استخر و محوطه آن بخار آب آزاد می کند، خصوصا زمانی در حال تمرین می باشند.

همچنین آب از سطح خیس بدن آن ها تبخبر می شود، البته این قسمت از بار در ضریب فعالیت در نظر گرفته شده که به محاسبه بار تبخیری در استخر کمک خواهد کرد. بار افراد فقط شامل بار تعریق می شود.

اهمیت تعویض هوا در کنترل رطوبت استخر

انجمن مهندسی گرمایش، تبرید و تهويه مطبوع استخر آمریکا (تعویض هوا برای دستیابی به کیفیت قابل قبول هوای داخل) پیشنهاد می کند که مقدار هوای تاره 15 فوت مکعب در دقیقه (۷ لیتر در ثانیه) به ازای هر فوت مربع سطح استخر و محوطه اطراف آن (02/0لیتر در ثانیه بر متر مربع )در نظر گرفته شود.


چرخش و کنترل رطوبت هوا -کارنو فن

ضرورت تجزیه و تحلیل نقطه شبنم دیوار در کنترل رطوبت استخر

بررسی بیشتر جدار های استخر شنا از حوصله این بحث خارج است. ساختمان باید تقریبا هوایند باشد. همچنین نقطه شبنم داخل ساختمان در تمامی طول سال باید مطابق طراحی بالا باشد، تحت چنین شرایطی تجزیه و تحلیل نقطه شبنم ضرورت خواهد یافت.

جلوگیری از ایجاد تقطیر در ساختمان های هوابند اهمیت خاصی دارد، چون هوابند بودن بیش از حد جدارها باعث جلوگیری از نفوذ هوای خشک از طریق دیوار به داخل ساختمان نیز خواهد شد. رطوبت تقطیر شده در داخل یک دیوار هوابند احتمالا در همان محل باقی خواهد ماند که مسائل بالقوه فاجعه آمیزی را به دنبال خواهد داشت.


تاثییر جدا نمودن محوطه استخر از سایر قسمت های ساختمان توسط درب

در هتل ها معمولا از استخر شنا به عنوان عاملی برای زیبا سازی محوطه غذاخوری یا مهمانی در کنار رستوران استفاده می شود.

اما اگر هوای مرطوب بتواند به راحتی از محوطه استخر به سایر قسمت های ساختمان حرکت کند (احتمالا در صورت عدم موازنه سیستم هوا در آشپزخانه)، سایر قسمت ها نیز باید با استانداردهای قابل قبول برای محوطه استخر ساخته شوند.

همچنین احتمال دارد مهمانان در سایر قسمت های ساختمان هوای آغشته به ذرات کلر را استشمام کند. هیچ یک از این مسائل قابل تحمل نیستند، چرا که هزینه های ساخت را افزایش و رفاه مهمانان را کاهش خواهند داد. خلاصه این که بهتر است محوطه استخر را توسط درب و دیوار از سایر قسمت های ساختمان جدا نمود.


رطوبت استخر - کارنو فن

خودداری از اجرای نورگیر برای جلوگیری از تقطیر و چکه آب

نورگیرها معمولا برای بهره گیری بیشتر از نور خورشید به کار رفته و زیبایی ساختمان را افزایش داده و در برخی مواقع باعث کاهش هزینه های روشنایی می شوند.

اما در محوطه های استخر، نورگیرها عملکرد ضعیفی دارند. رطوبت زیاد باعث چکه کردن آب از بین شکاف هایی که در ساختار نورگیرها تعبیه شده میشود . قطرات آب به طرف پایین حرکت کرده و روی شناگران یا تماشاچیان خواهد ریخت.


ایجاد باکتری و قارچ روی فرش های خیس کف

فرش های کف پوش محیط خارج که برای مقاومت کافی در مقابل حملات بیولوژیکی طراحی گردیده اند. برخی اوقات برای استخرهای سرپوشیده نیز به کار می روند.

اما یک اختلاف بین محیط های داخلی و خارجی وجود دارد. در محیط خارج، اشعه ماوراء بنفش خورشید رشد میکروبی را به حداقل می رساند، باران به تمیز شدن فرش ها کمک نموده و باد وخورشید نیز باعث خشک شدن آنها خواهند شد.

اما در یک استخر سرپوشیده هیچ یک از عوامل مذکور وجود ندارند و هوا در تمام اوقات مرطوب بوده و فرش های کف پس از خیس شدن مرطوب باقی خواهید ماند. فرش ها همچنین گرد و خاک را به خود جلب نموده که باعث کمک به رشد قارچ و باکتری خواهد شد.


توزیع هوای مناسب و تاثییرات باورنکردنی در کنترل رطوبت استخر


  • ارسال هوای خشک به طرف بالا و روی پنجره های جدار خارجی

پنجره های جدار خارجی در معرض بیشترین مقدار تقطیر رطوبت می باشند. مقاومت آن ها در برابر جریان حرارت زیاد نمی باشد.

از آنجا که جریان حرارت به سرعت از پنجره عبور می کند، سطح داخلی آن احتمالا سردتر از سایر نقاط دیوار خواهد بود. این نکته باعث ایجاد تقطیر مکرر خواهد شد، مگر آنکه پنجره ها در معرض عبور یک لایه نازک هوای گرم و خشک قرار گیرند.

هوای گرم باعث افزایش درجه حرارت پنجره ها خواهد شد و خشک بودن هوا باعث کاهش احتمال تقطیر می گردد. برای عبور جریان هوا از روی پنجره ها معمولا از سیستم های کانال هوا در زیر کف محوطه استخر استفاده می شود تا جریان هوا را به سمت بالا و از روی پنجره ها عبور دهند.

هوا باید تمام عرض پنجره را پوشش دهد. به عبارت دیگر، دریچه های شکاف دار خطی بهترین انتخاب هستند و باید در تمامی عرض پنجره امتداد یابند.

در صورت استفاده از دریچه های تک نقطه ای پوشش دادن کامل عرض پنجره میسر نخواهد بود و به دلیل وجود رطوبت بیشتر در کناره های هوای بالا رونده و تماس با گوشه های سرد پنجره، تقطیر در گوشه های پایینی پنجره قابل مشاهده خواهد بود.


کنترل رطوبت استخر سرپوشیده-کارنو فن
  • مصالح کانال و نحوه ساخت ان

کانال هوای فولادی گالوانیزه رنگ شده مقاومت کافی را در مقابل خوردگي دارا می باشند، خوردگی کانال های هوا پدیده ای رایج در استخرهای شنا می باشد. علت این امر ایجاد تقطیر به گونه ای است که طراح انتظار آن را ندارد.

برای جلوگیری از این مشکل باید به خاطر داشت که هوای برگشت رطوبت زیادی دارد. بنابراین چنانچه کانال برگشت از فضاهای خنک مانند فضای بین سقف کاذب و پکیج هوا ساز پشت بامی عبور نماید، احتمال بروز تقطیر در داخل کانال وجود خواهد داشت و قطرات آب از درزهای کانال چکه خواهند نمود.

همچنین در کانال های سرد هوای رفت که از فضاهای مرطوب عبور می کنند، تقطیر بر روی سمت خارج کانال صورت خواهد گرفت.

برای جلوگیری از ایجاد چنین مسائلی کلیه کانال های هوای عبوری از فضاهای خیلی مرطوب و سرد باید عایق کاری شوند.

تهویه مطبوع استخر سرپوشیده-کارنوحتما بخوانید: بررسی تخصصی تهویه مطبوع استخرهاي سرپوشیده

  • هوابندی درزهای کانال با ماستیک

هوابندی کليه درزهای کانال و اتصالات آن ها به دستگاه های هواساز استخر در استخرهای شنا از اهمیت خاصی برخوردار است باید توجه کافی به هوابندی کانال های تخلیه و برگشت که در معرض فشار منفی قرار دارند، مبذول گردد.

نشت در طرف مکش بادزن ها باعث ایجاد مکش کمی در فضای عبور کانال های هوا خواهد شد. معمولا کانال های تخلیه و برگشت از داخل حفره های ساختمان و نه فضاهای تهويه شده عبور می کنند.

هنگامی که این حفره ها تحت مکش قرار می گیرند، هوا را از اتصالات موجود در دیوار خارجی به داخل خواهند کشید. در یک استخر شنا این بدان معنا خواهد بود که حفره های ساختمانی هوای سرد زمستانی را به داخل کشیده و باعث ایجاد تقطير روی سطوح داخلی خواهند شد.

برای جلوگیری از این مسائل که به سرعت رخ خواهند داد، باید از هوابندی کامل کانال های برگشت و تخلیه و همچنین اتصالات دریچه های برگشت و دستگاه های هوارسان اطمینان حاصل نمود.

  • تخلیه هوا از روی جکوزی برای کنترل فشار

هوای روی جکوزی دارای رطوبت بیشتری نسبت به سایر نقاط محوطه استخر است، چون شدت تبخیر در این نقطه بالاترین میزان خود را دارد.

به دلیل آنکه محوطه استخر باید تحت فشار منفی مختصری باشد، جکوزی نقطه ای مناسب برای قرار دادن هواکش تخلیه است که می تواند برای کنترل رطوبت استخر و فشار نیز به کار رود.

تخلیه هوای خیلی مرطوب توسط این هواکش باعث مصون نگه داشتن کانال های برگشت و کاهش خطر تقطیر خواهد شد. همچنین روغن های نامطبوع افزودنی بدن نیز از همین طریق تخلیه می شوند.

شما میتوانید براي دریافت مشاوره رایگان و تخصصی با متخصصین شرکت کارنو فن تماس بگیرید جهت دریافت شماره روی این لینک کلیک کنید.

0  نظر
ثبت نظر