.

فن فشار مثبت آتش نشانی

مقاله
4
توسط:مهندس داوود ایلخانی

فن فشار مثبت آتش نشانی و اهمیت آن

فن فشار مثبت آتش نشاني


کشف آتش يكي از بزرگترین اکتشافات بشر بود که موجبات ورود انسان به عصر فلز را پدید آورد. اما این کشف مفید میتواند تبدیل به پديده اي بسیار خطرناك گرددو خسارات جبران ناپذيري را به بار آورد.

احتمال آتش سوزي از زمان کشف آتش همواره جزء لاينفك استفاده از آتش برده و استفاده از آنرا با مخاطراتي همراه کرده است.

امروزه استفاده از انواع سیستم تهویه صنعتی و سیستم اطفاء حریق در ساختمان هاي بلند يكي از مسایل بسیار حیاتی در ساختمان ها است و تخلیه افراد در زمان آتش سوزي يکي از دغدغه هاي طراحان و کارشناسان ايمني مي باشد.

در زمان آتش سوزي سرایت دود از محیط دچار آتش سوزي به فضاي راه پله و پله فرار موجب گیر افتادن افراد در طبقات فوقاني مي گردد. فن فشار مثبت با هدف جلوگيري از بروز این اتفاق و ایجاد راه پله اي امن جهت فرار افراد بکار گرفته مي شود.

فن فشار مثبت اتش نشانی یکی از مهم ترین ابزار ها برای حفظ امنیت ساختمان امروزی است. ساختمان های جدید به قدری بزرگ شدند که ساکنین هنگام اتش سوزی نمیتوانند خود را از ساختمان خارج کنند .


برای رفع خطر در چنین شرایطی فن های فشار مثبت را در راه پله های ساختمان نصب میکنند. این مدل فن ها میتوانند یک فضای خروجی مناسب برای افراد ایجاد کنند.


فن فشار مثبت اتش نشانی- سیستمهای تهویه کارنو

طرز کار فن فشار مثبت اتش نشانی

در زمان بروز آتش سوزي فن فشار مثبت جريان پر فشاري را از طریق کانال به داخل راه پله و یا پاگردها تزریق میکند. این

موضوع سبب بالا رفتن فشار هواي راه پله مي گردد. در این حالت هوا از محیط پر فشار (راه پله) به محيط کم فشار (واحد) جریان

یافته و اجازه خروج دود از واحد و فضاي آتش گرفته را نمي دهد و افراد مي توانند از طریق راه پله بگریزند.


فن فشار مثبت-سیستمهای تهویه کارنو


نگهداري فن فشار مثبت

نگه داري و سرویس دوره ای در این سیستم بسیار حیاتی بوده و بایستی به آن توجه خاص مبذول گردد. با توجه به اینکه این سیستم کارکرد دایمي نداشته اما کارکرد صحیح آن در زمان بروز حادثه ارزش حياتي دارد لذا بايستي بطور مستمر کلیه اجزاء اعم از سنسور ها، مدار فرمان ، كابل هاي انتقال برق ، قسمت هاي مختلف فن ، كانال ها ، دریچه ها و سایر اجزاء وارسي و صحت کار کرد آنها تست گردد.

مکان های نیازمند به فن فشار مثبت آتش نشانی

• تونل

تونل ها نیز همانند پارکینگ از آلودگی ها و دود اتومبیل ها پر می شوند و به همین جهت مستعد آتش سوزی و انفجار هستند. جت فن های تونلی به شکل دائمی کار می کنند تا همواره هوای تمیز در داخل تونل ها در گردش باشد.حسگر های موجود در تونل ها نیز باعث می شود در صورت بروز مشکل و آتش سوزی، تمامی جت فن ها با کمک یکدیگر به کنترل آتش و کاهش آن اقدام کنند.

• راه پله

فن اتش نشانی راه پله ها هوای آلوده زیادی نخواهند داشت اما در زمان آتش سوزی می توانند بسیار مهم باشند. راه پله ها در زمان آتش سوزی تردد زیادی را تجربه خواهند کرد و از طرف دیگر به دلیل ساختار خالی خود محلی مناسب برای پیشرفت آتش هستند. فن فشار مثبت نصب شده در راه پله ها با استفاده از حسگر ها و یا به شکل دستی شروع به کار خواهد کرد و با ایجاد یک فشار مثبت در طول راه پله، مسیر فرار برای ساکنین را ایجاد خواهد کرد. این مسیر سپس به عنوان مسیر عبور و مرور ماموران آتش نشانی نیز استفاده خواهد شد. فشار مثبت ایجاد شده از پیشروی آتش نیز جلوگیری کرده و آن را در مکان خود حبس می کند.

• پارکینگ

مهم ترین مکانی که باید از فن آتش نشانی در آن استفاده شود پارکینگ ساختمان ها است. پارکینگ ها محل تجمع دود و آلودگی خودرو ها هستند و به دلیل عدم وجود روزانه تهویه هوا به سرعت برای انفجار و ایجاد آتش سوزی مستعد می شوند. در این شراط جت فن پارکینگی به شکل کامل هوای آلوده را از پارکینگ ها خارج می کند و هوای تمیز را در گردش نگه می دارد. از طرف دیگر نیز در صورت بروز آتش سوزی پارکینگ ها به دلیل فضای باز مستعد افزایش آتش هستند. جت فن ها در این شرایط هوای پرفشاری ایجاد می کنند که از پیشرفت آتش و سرایت آن به بخش های دیگر جلوگیری می کنند.


فن فشار مثبت پارکینگ-سیستمهای تهویه کارنو

ملاحضات طراحي

در طراحی سیستم تهویه صنعتی باید میزان ظرفیت و فشار مورد نیاز و همچنین محل قرار گیري دريچه ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین در

صورت وجود کانال در سیستم طراحي کانال باید به گونه اي باشد که توضیح هوا در دريچه ها متناسب با فضاي محل قرار گیري

دریچه باشد همچنین باید از تعبیه کانال یا دریچه و یا پنجره هايي که باعث از بین رفتن فشار سیستم گردند اجتناب کرد.


تهویه پارکینگحتما بخوانید: بررسی جامع سیستم تهویه پارکینگ

نکات مهم فن فشار مثبت

به اندازه پارکینگ و راهرو خود دقت کنید و فن فشار مثبت را انتخاب کنید که بتواند هوای تمام نقاط را به درستی تهویه کند. در صورتی که قسمتی از پارکینگ پوشش داده نشود ان نقطه ضعف ساختمان تبدیل شود و راه عبور مسدود شود.

با توجه به این که امکان اتش سوزی کم است ولی لحظه ای غفلت میتواند بهای سنگینی داشته باشد پس فن های با طول عمر بالا و حسگر های قوی تهیه نمایید .

در صورت استفاده از مدل ها کانالی به طول کانال و فشار نهایی که وارد راهرو میشود توجه کنید.


4  نظر

خیلی خوب راهنمایی کردید خسته نباشید

ویدئو اخر مقالتون خیلی خوب بود قشنگ فهمیدم فن اتش نشانی چجوری کار میکنه

مختصر و مفید👌

خیلی عالی بود

ثبت نظر