.

بررسی جامع سیستم تهویه پارکینگ و تخلیه دود

مقاله
3
توسط:مهندس داوود ایلخانی

بررسی جامع سیستم تهویه پارکینگ و تخلیه دود

سیستم تهویه پارکینگ


سیستم تهویه پارکینگ یکی از مهم ترین موارد برای پارکینگ های عمومی و سرپوشیده است.

پارکینگ ها یکی از اجزای لاینفک ساختمان های امروزی میباشند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. تردد و عبور و مرور افراد در پارکینگ هایی که در طبقات زیرین ساختمان واقع بوده و دارای تهویه مناسب نیستند با مخاطراتی همراه میشنود بعلاوه در اکثر موارد موتور خانه ساختمان نیز در گوشه ای از پارکینگ قرار تا نیاز استفاده از سیستم تهویه صنعتی برای پارکینگ را چندین برابر کند.


تهویه پارکینگ-سیستم های تهویه کارنو


به طور کلی اهدافی که برای استفاده از سیستم تهویه پارکینگ در نظر گرفته شده است به این گونه است:

  • • با استفاده از سیستم تهویه پارکینگ میتوان احتمال اتش سوزی را به میزان چشم گیری کاهش داد و محیط پارکینگ را ایمن کرد.
  • • آسیب هایی که توسط گاز از ماشین تولید میشود را میتوان با سیستم تهویه پارکینگ کاهش داد.
  • • تهویه مناسب برای پارکینگ میتواند در شرایط بحرانی با ایجاد مسیری بدون دود به افراد کمک کند.

عملکرد سیستم تهویه پارکینگ


در پارکینگ های امروزی با توجه به دسترسی نداشتن به هوای ازاد امکان تخلیه هوا به صورت طبیعی وجود ندارد و باید عملیات تزریق هوای تازه و خروج هوای الوده به صورت مکانیکی انجام شود.

این روش مرسوم که از کانال استفاده میشود دارای محدودیت های زیادی میباشد . برای مثال با افزایش فاصله میان کانال ها عملکرد سیستم به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکند.

سیستم کانال کشی در پارکینگ ها همیشه سیستمی جاگیر و همراه با دغدغه فراوان بوده است. حتی در اکثر پارکینگ ها طراح به ناچار مجبور به افزایش ارتفاع سقف پارکینگ شده است.

در سیستم تخلیه دود پارکینگ به کمک جت فن پارکینگی، کانال های افقی کاملاً حذف شده و جت فن ها جایگزین آنها خواهند شد .

این جت فن ها در ابعاد کوچک و با صدای کم با عملکرد هماهنگ خود می توانند باعث ایجاد جریان هوا در فضای پارکینگ شده و وظیفه انتقال هوا از منبع تغذیه به منبع تخلیه را به نحو احسن به انجام برسانند .

معمولا در پارکینگ های طبقاتی که دارای فضاهای باز در اطراف خود میباشند ولی در ایجاد حرکت هوا به دلیل مساحت زیاد با مشکل برخورد میکنند پیش بینی منابعی جهت تغذیه یا تخله هوا مورد نیاز نیست و تنها با نصب فن اکسیال در محیط پارکینگ میتوان به خواسته خود رسید.

امروزه سیستم تهویه پارکینگ با استفاده از جت فن های پارکینگی در کشور های پیشرفته کاملا جایگزین سیستم سنتی و قدیمی کانال کشی که دارای معایب زیادی می باشد ، شده است. سیستم تهویه پارکینگ با استفاده از جت فن در کشور ما نیز روز به روز بیش تر مورد توجه قرار میگیرد .


سیستم تهویه پارکینگ- سیتم های تهویه کارنو


انواع جت فن های قابل استفاده در سیستم تهویه پارکینگ

جدید ترین روش هایی که در تهویه پارکینگ سرپوشیده برای تخلیه دود استفاده میشود با استفاده از جت فن های تونلی میباشد.

با این روش میتوان هوای تازه را در کل محیط پارکینگ پخش کرد و جریان یکنواختی از هوای مطبوع را در محیط بسته پارکینگ به وجود اورد.

از طریق جت فن ها ذرات مضر و هوای الوده به سمت بیرون گردش پیدا می کند و فضای داخل مطبوع و مناسب می شود.

  • • جت فن های ساده محور یکی از فن های قابل استفاده در تهویه پارکینگ است.
  • • جت فن های معکوس شده هم در سیستم های تهویه پارکینگ استفاده میشود.
  • • یکی دیگر از فن های قابل استفاده در پارکینگ فن های سانتریفیوژ هستند.
  • پیشنهاد میکنم برای اشنایی بیشتر با کاربرد و انواع فن سانتریفوژ مقاله فن سانتریفیوژ چیست را مطالعه فرمایید.


مزیت استفاده از جت فن ها در تهویه پارکینگ


  • • کاهش بلندی سقف پارکینگ

برخلاف استفاده از سیستم های کانال کشی در گذشته، در سیستم های روز دنیا میتوان با استفاده از انواع جت فن ها در تهویه پارکینگ ارتفاع سقف را کاهش داد.

  • • کاهش استفاده از انرژی

مواقعی که از سیستم های قدیمی مانند کانال کشی استفاده میکنیم این سیستم ها به صورت دائم با بیشترین دور و سرعت خود در حال فعالیت هستند پس انرژی بیشتری مصرف میکنند.

ولی در جت فن ها زمانی سیستم شروع به فعالیت میکند که الودگی پارکینگ به حدی رسیده باشند که نیاز به تهویه محیط پارکینگ باشد.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با کاربرد جت فن مقاله مربوط به آن را در سایت مطالعه کنید>

فن فشار مصبت آتش نشانی - سیستم های تهویه کارنوحتما بخوانید: بررسی تخصصی فن فشار مثبت اتش نشانی


  • • از بین بردن مکان های کور تهویه نشده

توصیه ی اتش نشان ها به مکان هایی که دارای فضای بسته مانند پارکینگ ها هستند، این است که تمام مناطق پارکینگ ها باید دارای تهویه باشند. در کانال کشی ها با وجود این که سعی شده است تا تمامی مناطق لوله کشی شود اما باز این امکان وجود دارد که در برخی مناطق لوله کشی انجام نشده باشد در صورتی که در جت فن ها با اطمینان در تمامی مناطق امکان تهویه وجود دارد.

  • • کاهش الودگی صوتی

کانال کشی در سیستم های تهویه با وجود این که دائم در حال کار کردن هستند باعث الودگی صوتی و کلافگی ساکنین شود.

استفاده از جت ها در سیستم های تهویه پارکینگ دارای وسایل جانبی هستند که میتوانند صدا را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

  • • زیبایی
  • جت فن ها در اندازه و اشکال مختلفی ساخته میشوند که میتوانند فضای کمتری را اشغال کنند و در زیبایی ساختمان تاثیر زیادی دارد.

  • • با توجه به دارا بودن پروانه دو جهته می‌ تواند به صورت رفت و برگشت کار کنند.
  • • به دلیل توزیع یکنواخت جریان هوا، عملکرد آیرودینامیکی فن بسیار بالا است.

 عملکرد سیستم تهویه پارکینگ و تخلیه دود- سیستم های تهویه کارنو


سیستم تهویه پارکینگ در زمان اتش سوزی چگونه عمل میکند؟

این سیستم ها میتوانند دو عملکرد متفاوت داشته باشند.

  • • تخلیه دود

پس از خاموشی کامل اتش توسط اتش نشان ها سیستم تهویه هوا در سریع ترین زمان ممکن شروع به کار میکند.

در این مدل زمان اتش سوزی و تشخیص شعله توسط حسگر ها کل سیستم خاموش میشود تا از پخش شدن هوا جلوگیری کند تا مانع افزایش اتش شود.

دمپر های نقاط مختلف پارکینگ با توجه به قوانین سازمان اتش نشانی باز یا بسته خواند بود و امکان راه اندازی جت فن اکسیال تونلی به صورت دستی را برای اتش نشان ها فراهم میکند.

قابلیت دفع دود نیازمند هیچ تجهیزات اضافی نسبت به ادوات بکار رفته جهت تخلیه هوای آلوده ناشی از تردد اتومبیل نیست لذا در پارکینگ های ساختمان های فاقد استفاده خاص که بحث اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است پیشنهاد می شود از این قابلیت استفاده شود

  • • کنترل دود

در این سیستم در زمان اتش سوزی و تشخیص شعله توسط حسگر ها جت فن ها به مدت 3 الی 5 دقیقه خاموش میشوند تا دود حاصل از اتش سوزی در سقف جمع شوند که حاضران بتوانند از محیط پارکینگ خارج شوند.

پس از این مدت زمان سیستم به صورت خودکار روشن شده و به تمام قدرت شروع به کار میکند.

برنامه ریزی سیستم بصورتی خواهد بود که محیط پارکینگ به زون های مختلف تفکیک شود و سیستم به گونه ای عمل می کند که تنها یک زون آلوده به دود شده و سایر زون ها تمیز باقی بمانند .

این قابلیت ممکن است قبل از رسیدن آتش نشان به محل حادثه کار خود را شروع کند ولی در زمان حضور آتش نشان امکان کنترل دستی آن مقدور می باشد .

با توجه به اینکه قابلیت کنترل دود نیازمند تجهیزات اضافی نسبت به ادوات به کار رفته جهت تخلیه هوای آلوده ناشی از تردد اتومبیل است و طبعاً از لحاظ اقتصادی بار بیشتری برای کارفرما خواهد داشت لذا استفاده از آن تنها در پارکینگ های ساختمان های خاص مانند خزانه بانک ها ، موزه ها و ساختمان های مهم سیاسی و برج های بلند پیشنهاد می شود.


تهویه پارکینگ سرپوشیده - سیستم های تهویه کارنو

سیستم تخلیه و کنترل دود در طبقات


هدف از سیستم تخلیه دود در طبقات این است که با تخلیه دود افرادی که در ساختمان هستند و نتوانستند از ساختمان خارج شوند بتوانند از ساختمان بدون خطر خارج شوند.

در صورتی که محل حریق مجهز به سیستم تخلیه دود نباشد، حجم لایه دود به سرعت افزایش پیدا می کند و کل منطقه با لایه ای از دود غلیظ پوشیده می شود و افرادی را که هنوز موفق به تخلیه ساختمان نشده اند را خفه کرده و عملکرد آتش نشانان را نیز ضعیف می کند.


سیستم فشار مثبت راه پله ها

هدف از این سیستم فشار مثبت راه پله ها این است که از ورود دود به این قسمت جلوگیری شود تا خروج ساکنین از ساختمان و تهویه پارکینگ به صورت ایمن صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که درب های منتهی به پله های فرار می بایست از نوع خود بسته شو، دود بند و ضد انفجار باشد.


اصول طراحی سیستم تهویه پارکینگ

اﺻول طراﺣﯽ بر اﺳﺎس محاسبه تهویه در پارکینگ ، تخلیه هوای آﻟوده و تأمین هوای ﺗﺎزه و قابل تنفس ﺑرای اﻓراد است، ازاین رو میزان انتشار آلاینده ها و ﻣﻘدار آن در هوا می بایست محاسبه و موردتوجه ﻗرار گیرند. ﺑرای محاسبه ﻣﻘدار آلاینده ها به اطﻼﻋﺎت زیر نیاز است:

تعداد خودروها، حداکثر خودروهایی که ممکن اﺳت در پارکینگ همزمان در ﺣﺎل ﮐﺎر باشند، مدت زمان ﺗردد خودروها ﺑﺎ ﻣوﺗور روﺷن در پارکینگ، ﻣﻘدار انتشار گازهای آلاینده از هر ﺧودرو. ﻣﻘدار مجاز آلاینده ها ﺗوﺳط جداولی که در اختیار طراﺣﺎن قرار داده می شود .( اﯾن ﻣﻘدار معمولاً ﺑﯾن 15 تا 35 PPM است). ﺑﺎ استفاده از اﯾن اطﻼﻋﺎت طراح می تواند ﻣﻘدار حجم هوای تخلیه شده توسط سیستم را محاسبه کند.

جت فن تهویه پارکینگ - سیستم های تهویه کارنو


ضوابط تهویه پارکینگ


از سوی سازمان آتش نشانی ضوابطی خاص و مشخص تعیین شده است. تا بتوان در پی رعایت این ضوابط از ساختمان‌ها و دیگر اماکن در مقابل حریق و آلودگی‌ های محیط ناشی از تردد خودروها جلوگیری نمود.

طبق ضوابط تایین شده توسط سازمان آتش نشانی ساختمان هایی که تعداد طبقات پارکینگ زیرزمینی آن ها بیشتر از سه طبقه و یا بیشتر باشد یا مساحت هر طبقه از آن بیشتر از 500 متر مربع باشد باید به منظور جلوگیری از گسترش حرارت و دود ناشی از تردد وسائل نقلیه باید سیستم تهویه پارکینگ، به سیستم تهویه به وسیله جت فن تجهیز گردد.


7 نکته مهم درباره طراحی سیستم تهویه پارکینگ


در هنگام طراحی و اجرای یک سیستم تهویه پارکینگ نکات مهمی وجود دارند که باید به آن ها توجه نمایید تا بتوانید به خوبی یک سیستم کارآمد و مناسب داشته باشید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

🔷 در پارکینگ‌های عمومی، فضاهای تجاری و اداری که کاربری عمومی دارند محاسبات و طراحی باید به گونه‌ای باشد که در شرایط عادی نیز در صورت افزایش غلظت آلاینده‌ها با فرمان حسگر گاز مونواکسید کربن، امکان افزایش ظرفیت تخلیه تا میزان مناسب برای هر طبقه وجود داشته باشد. به هیچ عنوان نباید میانگین غلظت گاز مونواکسید کربن در پارکینگ ها از 50 ppm در مدت زمان 30 دقیقه، بیشتر شود.

🔷 برای کاهش آلاینده ها و تخلیه دود خودرو ها، باید حداقل در هر ساعت 6 بار تعویض هوا برای تمامی طبقات پارکینگ در شرایط عادی و حداکثر 10 مرتبه تعویض هوا در ساعت برای یک طبقه پارکینگ انجام شود.

🔷 اگر مساحت پارکینگ بیشتر از 2000 متر مربع باشد، باید به دو قسمت مساوی تقسیم شود و به دو راه خروجی مجهز شود.

🔷سیستم های دیگر موجود در پارکینگ را نیز در نظر بگیرید. در پارکینگ فقط سیستم تهویه پارکینگ نخواهیم داشته و سیستم های برق، آب و دیگر سیستم ها نیز در سقف و دیوار های پارکینگ وجود خواهند داشت که باید وجود آن ها را نیز در نظر بگیرید و بدین ترتیب مشکلات احتمالی را پیش بینی کنید و بدین ترتیب طراحی سیستم تهویه پارکینگ که در ابتدای کار انجام می دهید را بی نقص و بدون مشکل کنید.

🔷 ارتفاع سقف را حتما بررسی کنید زیرا اگر ارتفاع سقف کم باشد و جت فن نیز نصب شود امکان برخورد خودرو ها با جت فن زیاد است.

🔷 سیستم‌های اعلام حریق باید بتواند وقوع حریق در هر کدام از این بخش‌ها را شناسایی کرده و بخش درگیر در حریق را اعلام کند و سامانه کنترل دود را به درستی راه اندازی نماید. البته برای پارکینگ‌هایی که مساحت هر طبقه از آن ها بیش از 9000 متر مربع باشد، بخش‌بندی نواحی با هماهنگی سازمان آتش نشانی انجام می‌شود.

🔷کلیه محاسبات ابعاد کانال باید بر اساس حداکثر سرعت 12 متر بر ثانیه (معادل 2400 فوت بر دقیقه) انجام شود.


تهویه پارکینگ طبقاتی - سیتم های تهویه کارنو

تهویه پارکینگ های زیر زمینی ، تهویه پارکینگ جت فن، تهویه هوای پارکینگ، استاندارد تهویه پارکینگ ،تخلیه دود پارکینگ، ضوابط تهویه پارکینگ

3  نظر

سلام خسته نباشید واقعا مقاله کاملی برای تهویه پارکینگ نوشتید ممنون از شما

عالی بود.ممنونم

ممنون خیلی کاربردی بود

ثبت نظر