.

فن سانتریفیوژ بکوارد و ویژگی آن

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

فن سانتریفیوژ بکوارد و ویژگی آن

فن سانتریفیوژ بکوارد


فن سانتریفیوژ بکوارد ( backward centrifugal fan ) در سال 1832 توسط مهدس نظامی سرهنگ دوم الکساندر سابلوکو از ارتش روسیه اختراع شد.

فن سانتریفیوژ دستگاهی است که برای به حرکت در آوردن سیال(هوا) یا باقی گاز ها در یک جهت و با زاویه استفاده میشود.

بیشتر این فن ها دارای یک فضای خالی برای هدایت مستقیم هوا به جهتی خاص هستند.

این فن ها بدلیل شباهت ان با چرخ هامستر به فن قفس سنجاب و فن دمنده هم شناخته میشوند.

فن سانتریفیوژ بکوارد با استفاده از انرژی جنبشی پروانه ها حجم جریان هوا را به صورت چشم گیری افزایش میدهند.

فن بکوارد هوا را در جهت شعاع تغییر میدهند به معمولا جهت جریان هوا را 90 درجه منحرف میکنند.

این فن ها بدلیل این که فشار را در داخل پروانه ایجاد میکنند نیاز به یک غلاف یا اسکرول ندارند.

در فن بکوارد هوا به وسیله یک حلقه ورودی به داخل کشیده میشود که همین امر باعث کاهش فشار میشود و از نشت هوا جلوگیری میکند. درا ین مدل کنترل ولتاژ با تغییر ولتاژ تغذیه ، به روش الکترونیکی((TRIAC با ترانسفورماتور قابل انجام است.

فن سانتریفیوژ بکوارد-کارنو فن
فن سانتریفیوژ بکوارد


فن سانتریفیوژ بکوارد چیست؟


با پیشرفت علم انواع مختلفی از فن ها بوجود آمده است . فن ها از نظر کاربرد تخصصی تر شده اند و سهولت بیشتری را دارا بوده است.

به جریان انداختن هوا کار اصلی فن ها می باشد، کاربرد فن سانتریفیوژ افزایش میزان جریان هوا می باشد، درحالیکه فن سانتریفیوژ بکوارد یک فشاری را در داخل پروانه ها به وجود می آورد. در ادامه این مقاله از کارنو فن به توضیح تخصصی تر در مورد این مدل فن خواهیم پرداخت.

فن سانتریفیوژ بکوارد دارای پروانه های منحنی رو به عقب هستند که برای بدست آوردن بیشترین کارایی و کاهش آلودگی صوتی طراحی شده اند. همچنین در صورت وجود ذرات ریز یا گرد و غبار در هوا آن ها را از محیط خارج میکند .

دلیل نام گزاری این فن ها هم به دلیل شکل پروانه های آن است.

فن سانتریفیوژ بکوارد از انواع فن های مکنده است یعنی هوا را از داخل به خارج میکشند.

این فن هوا را در فضا های بسته به خوبی به گردش در می آورد و از ساکن بودن هوا جلوگیری میکند.

به دلیل ایعاد بزرگ فن سانتریفیوژ ، بیشتر از آن در موارد صنعتی استفاده می‌ شود اما مواردی هم بوده است که در مصارف خانگی از این مدل فن استفاده شده است.

فن سانتریفیوژ بکوارد به دلیل این که در خارج از محیطی که نیاز به تهویه دارند نصب میشوند باید جنس بدنه و پره های آن از متریالی باشد که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند.


فن فشار مثبت اتش نشانیحتما بخوانید: فن فشار مثبت اتش نشانی


به همین منظور برای ساخت بدنه و پره های فن سانتریفیوژ بکوارد اغلب از استیل ضد زنگ یا فولاد استفاده می شود. این متریال ها هم ضد زنگ و ضد آب بوده و هم چنین باعث می شوند که این فن استحکام بسیار بالایی داشته باشد و در صورت وارد شدن ضربه های مختلف به فن سانتریفیوژ بکوارد خرابی حاصل نشود.

موتور های این مدل دارای قدرت زیادی هستند زیرا باید توانایی به حرکت در اوردن پره های سنگین را داشته باشند. به همین دلیل این فن ها میتوانند در مدت زمان طولانی و بدون خاموشی کار کنند و دچار خرابی نشوند.

محل قرار گیری فن سانتریفیوژ بکوارد اغلب در بالای سطح ساختمان است تا بتواند به راحتی

گرد و غبار و هوا را از محیط خارج کرده و چیزی هم از بیرون به محیط اضافه نکند.

فن سانتریفیوژ بکوارد دو مکشه

فن سانتریفیوژ بکوارد دو مکشه که به آن هواکش دوطرفه بکوارد یا فن دبل بکوارد نیز گفته می شود، با توجه به نوع طراحی که دارد، قادر به انتقال حجم زیادی از سیالات هوا می باشد. ظاهر این نوع فن سانتریفیوژ بکوارد همانند سایر فن های سانتریفیوژ بکوارد دیگر است، با این تفاوت که در این فن ها دو شافت ورود هوا در طرفین آن ها ایجاد شده است.

این ویژگی دو مکشه بودن این اگزاست فن های سانتریفیوژ بکوارد باعث شده است که از فن سانتریفیوژ بکوارد بیشتر در مصارف هواسازی و تهویه مطبوع استفاده شود. هواکش های سانتریفیوژ دو مکشه بکوارد از نوع اتصال غیر مستقیم به شمار می روند.

فن سانتریفیوژ بکوارد تک  مکشه-کارنو فن
فن سانتریفوژ بکوارد در دسته فن های صنعتی قرار دارد


مزایای فن سانتریفیوژ بکوارد

با توجه به مواردی که گفته شد این مدل فن ها توانایی ایجاد فشار زیادی را دارد پس به همین منظور این فن ها در کار هایی که نیاز به فشار بالا داشته باشند مانند خشک کردن ، سیستم تهویه پارکینگ و ... استفاده میشوند.

تمام قسمت های متحرک این فن ها محصور شده و همچنین ویژگی کاهش ذرات معلق نیز در سانتریفیوژ بکوارد قابل استفاده است که باعث می شود برای استفاده در سیستم های آلودگی هوا و سیستم های تصفیه ایده آل باشند.

فن سانتریفیوژ بکوارد مزایای متفاوتی را ارائه می دهد

  • • کارایی زیاد

جریان هوا این اجازه را به فن سانتریفیوژ بکوارد میدهد که بازده استاتیک 84 درصد تولید کند .این سطح کارایی برای استفاده در سیستم تهویه صنعتی بسیار مناسب هستند.

  • • دوام بالا

این فن ها به اندازه کافی با دوام هستند و در محیط های با خوردگی و فرسایش بالا به خوبی عمل می کنند.

  • • سرویس و نگهداری آسان

این فن ها شامل سیستم تمیز کننده خودکار هستند علاوه بر ان فن هایی که با مواد سبک تر ساخته شده اند میتوانند در زمان نیاز به راحتی سرویس شوند.

  • • انعطاف پذیری بالا

فن سانتریفیوژ بکوارد برای ترکیب چندین جریان هوا و فشار مفید است و می تواند چندین حالت جریان هوا از جمله هوای تمیز، خشک و مرطوب را ایجاد کند.

  • • کم صدا بودن

فن سانتریفیوژ بکوارد اغلب کم صدا و یا بی صدا بوده است که این موضوع سبب می شود تا مشتریان با خیال راحت این محصول را برای کارخانه یا حتی موارد صنعتی دیگرمورد نظر خریداری کنند

اجزای تشکیل دهنده فن سانتریفیوژ بکوارد-کارنو فن
جزییات فن سانتریفوژ بکوارد


اجزای فن سانتریفیوژ بکوارد

فن سانتریفیوژ بکوارد از اجزای مختلفی استفاده میکند که این اجزا عبارت است از :

  1. بدنه
  2. یاتاقان
  3. پروانه
  4. دریچه های ورود و خروج هوا

و سایر اجزای دیگر که با توجه به نوع هواکش و کاربرد آن به سیستم فن سانتریفیوژ بکوارد یا هواکش گریز از مرکز بکوارد اضافه شده و یا از آن کم می شوند.

عملکرد فن سانتریفیوژ بکوارد

فن های سانتریفیوژ به جهت جریان هوا و نحوه خروج هوا از پروانه فن که به صورت شعاعی از قسمت بیرونی فن خارج میشود این نام را گرفته است.

فن سانتریفیوژ بکوارد به شکل استوانه ای، به همراه چند تیغه منحنی بزرگ و یک نازل ورودی مخروطی شکل ساخته می شود. فن در جهت عقربه های ساعت چرخش می کند.

درست لحظه روشن شدن فن سانتریفیوژ بکوارد ، بر روی تیغه اختلاف فشار ایجاد میشود.

در سمت بالای تیغه پروانه یک فشار مثبت اینجاد میشود که به عنوان حرکت چرخشی پروانه ای نیرویی را در هوا ایجاد میکند.

تیغه ی پروانه ای هوا را به بیرون و در جهت شعاعی هدایت می کند. در سمت مخروطی از تیغه پروانه، به همراه چرخش فن یک فشار منفی ایجاد می شود که هوای بین فضای تیغه ها را مکش می کند. این هوا توسط تیغه پایینی برداشته شده و به صورت شعاعی در یک فرایند مداوم به بیرون پرتاب می شود.

قسمت مکش پره پروانه، هوا را از مرکز فن هدایت می کند که منجر به تغییر جهت 90 درجه ای جریان هوای ورودی و خروجی می شود.


0  نظر
ثبت نظر