.

بررسی اگزوز فن پشت بامی واهمیت آن

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

بررسی اگزوز فن پشت بامی واهمیت آن

اگزوز فن پشت بامی


اگزوز فن پشت بامی بیشتر برای خانه هایی کاربرد دارد که دارای شیروانی هستند و مدام در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند که موجب گرم شدن بیش از حد اتاق زیر شیروانی میشود و میتوان با نصب یک اگزوز فن پشت بامی حجم زیادی از هوا را به بیرون هدایت کرد.

در این مقاله از سیستمهای تهویه کارنو قصد داریم شما را با عملکرد و کاربرد این مدل فن ها آشنا کنیم.

اگزوز فن رادیال پشت بامی-سیستمهای تهویه کارنو


شاید بدانید که در قوانین طبیعت هوای گرم دارای وزن کمتر و تحرک بیشتر است و همین امر سبب میشود که هوای گرم به سمت بالا حرکت کند و برعکس هوای سرد ار وزن بیشتر و تحرک کمتری برخوردار است به همین دلیل هوای سرد در قسمت پایین محیط حرکت میکند.

ولی خب این موضوع چه ارتباطی با اگزوز فن پشت بامی دارد؟

همین امر سبب پیدایش و طراحی هواکش پشت بامی شده است. که طراحی و محل قرار گیری این فن ها ارتباط مستقیم با محل قرار گیری هوای گرم و سرد در محیط دارد.

این ها همین طور که از اسمشان مشخص است در سقف ساختمان قرار میگیرند و بخش بیرونی آن نیز در بالای پشت بام قرار میگیرد.

بنابراین استفاده از این فن می توان به گردش و تهویه محیط کمک بسیاری کند.

فن پشت بامی از مدل های پرکاربرد فن است. هواکش پشت بامی برای استفاده های مختلفی بر روی سقف منازل و کارگاه های صنعتی و بیمارستانها نصب می شوند.

معمولا فضای پشت بام بیشترین هوای تمیز و آزاد را در اختیار فن قرار می دهد و به همین جهت بیشتر مدل های فن امکان نصب بر روی پشت بام را دارند. در ادامه در خصوص انواع فن پشت بامی و مزایای آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

انتخاب و نصب فن همواره یکی از مهم ترین قسمت های کار است. فن های معمولی و کوچک در اکثر مکان ها استفاده میشود. ولی برای استفاده از فن های صنعتی و بزرگ نیاز مبرم به فضا و هوای بیشتر دارند به همین دلیل این فن ها اصولا در پشت بام نصب میشوند.

فن پشت بامی می تواند در مصارف صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار گیرد و به توجه به عملکرد قابل قبول و اندازه کوچک میتواند انتخاب مناسبی باشد.

انواع اگزوز فن پشت بامی از نظر مدل

⚫ فن پشت بامی آکسیال : فن پشت بامی آکسیال از یک موتور و پروانه برای کار استفاده می کنند.

در صورت استفاده از این مدل فن ها بر روی پشت بام باید حتما از پوشش های مناسب و ضد آب برای فن استفاده شود تا باران و گرد و غبار وارد فن نشوند. فن پشت بامی آکسیال بیشتر برای مکان هایی با نیاز به فشار هوای پایین و هوای نیمه پاکیزه استفاده می شود.

⚫ فن پشت بامی سانتریفیوژ : مدل های سانتریفیوژ به شکل کلی می توانند در مقابل باران مقاوم باشند و نیازی به مدل های ضد آب ندارند.

تمامی مدل های فن پشت بامی سانتریفیوژ نمیتوانند به عنوان فن های تولید فشار بالا استفاده شوند و بیشترین کاربرد آن ها به عنوان مکنده و تهویه هوا خواهد بود.

مدل اصلی استفاده شده در پشت بام فن سانتریفیوژ بکوارد است که از پروانه هایی با انحنای رو به بیرون بهره می برند.


ویژگی انواع اگزوز فن پشت بامی

تمامی مدل های فن موجود در بازار به نوعی می توانند به عنوان فن پشت بامی مورد استفاده قرار گیرند. به همین علت فن پشت بامی از نظر های مختلف دسته بندی شده اند که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

⚫ فن پشت بامی خانگی : مدل های خانگی بیشتر به مدل های سانتریفیوژ محدود میشوند. فن پشت بام خانگی قدرت بالایی ندارند و صرفا برای تهویه هوای خانه با فشار پایین کاربرد دارند این مدل مصرف انرژی بسیار پایینی دارند.

⚫ فن پشت بامی نیمه صنعتی : این مدل از نظر قدرت یک مقدار از مدل خانگی قدرتمندتر است. کارگاه ها و فروشگاه ها باید مدلی را انتخاب کنند که توان تولیدی بیشتری را دارا باشد به همین دلیل مدل نیمه صنعتی میتواند انتخاب خوبی باشد. برخی مدل های خاص آکسیال در کنار سانتریفیوژ فن های این رده را تشکیل میدهند.

⚫ فن پشت بامی صنعتی : این مدل از دو مدل قبل از قدرت بیشتری برخوردار است که میتواند برای محیط های صنعتی و سیستم تهویه صنعتی از جمله کارخانه ها انتخاب مناسبی باشد.

توصیه می گردد برای حجم هوای بالاتر از ۵۰۰۰ مترمکعب و افت فشار استاتیک بیشتر از ۱۲۵ پاسکال در صورت امکان از اگزاست فن تهویه یوتیلیتی استفاده گردد.البته مواقعی که به علت وجود کانال کشی وعوامل دیگرکه موجب ایجاد فشاراستاتیکی میگردد ، استفاده از فن پشت بامی با پره سانتریفیوژ بجای اگزاست فن سقفی با پره محوری (آکسیال) میتواند نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد.

ظرفیت هوادهی اگزاست فن سقفی از نوع پروانه بکوارد از 100تا50000باتوجه به ابعاد فن پشت بامی می تواند باشد در ضمن فشار استاتیکی 50 تا 1000 پاسکال را میتوانیم با توجه به سایز اگزاست فن سقفی در نظر گرفت.

چگونگی کارکرد فن پشت بامی-کارنو فن


کاربرد فن پشت بامی


این فن ها در سیستم تهویه خانه ،سیستم تهویه و مکنده های فروشگاه ،فضا های بزرگ مانند سالن های ورزشی و مکان های تفریحی ،کارگاه های صنعتی و کارخانه ها ، سیستم تهویه سرد خانه، سیستم تهویه اشپزخانه و گلخانه استفاده میشود.


فن های پشت بامی چه مزیت های دارند؟

وجود سیستم تهویه مناسب برای تمام مکان های سرپوشیده امری ضروری است. در فصل تابستان شاید نیاز به سیستم تهویه چندین برابر احساس شود. گرمای سقف ساختمان سبب دم کردن محیط میشود و میتوان گرما را در تمام محیط ساختمان احساس کرد.

استفاده از سیستم های خنک کننده مانند کولر هم شاید نتواند دمای محیط را کاهش دهند.

در این حالت استفاده از فن پشت بامی میتوانند بخش چشمگیری از گرمای هوا را از ساختمان خارج کند.

این دستگاه در واقع بستر را برای فعالیت و کارکرد سایر دستگاه ‌های تهویه هوا مانند کولرها آماده میسازد. کولرها اگرچه توانایی بسیار زیادی برای خنک کردن هوا دارند، ولی گرم بودن سقف ساختمان ‌ها باعث میشود تا آن ‌ها کار بسیار سختی داشته باشند و فشار زیادی به این دستگاه‌ ها وارد شود.

تجربه نشان داده است که کولرهای گازی و آبی در ساختمان‌ هایی که مجهز به سیستم‌ های هواکش سقفی هستند بسیار بهتر کار میکنند. و شما میتوانید با استفاده از یک اگزوز فن رادیال پشت بامی فشار وارده به کولر های خود را کاهش دهید.

طبق نتایج حاصل از یک مطالعه حاکی از آن است که اگر در یک روز هوای بیرون از ساختمان حدود ۲۷ درجه باشد، گرمای هوا در بخش شیروانی ساختمان ممکن است به 50 درجه هم برسد! استفاده از یک هواکش سقفی می‌تواند دما را بیش از ۱۰ درجه کاهش دهد. این تغییر دما می‌تواند دمای کل ساختمان را تا حدود ۳ درجه کاهش دهد.

عملکرد فن رادیال پشت بامی-سیستمهای تهویه کارنو


اگزاست فن های پشت بامی به این دلیل که باید در بیرون ساختمان نصب شوند از استاندارد هایی نظیر مقاومت در برابر باد و باران ،مقاومت در برابر گرد و غبار بهرهمند هستند.

این فن ها برای کار نیاز به هوای تازه زیادی دارند که پشت بام میتواند این شرایط را به عمل بیاورد. تمامی مدل های این فن نیز هوای داخل را به بیرون می کشند.

بهترین حالت این است که، این هوا با اکسیژن کم و امکان آلودگی در یک فضای باز تخلیه شود تا هوا با قرار گرفتن در معرض هوای تازه به شکل طبیعی تصفیه شود.

فن های پشت بامی و می توانند به شکل عمودی عمل تهویه و مکش هوا را انجام دهند. این حالت بهترین نوع مکش و تهویه هوا است. زیرا هوا از پایین به بالا مکش می شود و فضا به شکل کامل از هوای آلوده خالی شده و هوای تازه وارد فضا می شود.

اگر در صورت امکان فن پشت بامی بدون کانال و به صورت مستقیم بر روی فضا نصب شود می توان انتظار عملکرد بسیار بهتری را از این فن داشت.

 کارایی اگزوز فن رادیال پشت بامی-کارنو فن
از آنجایی که این فن ها دمای محیط کاری شما را کاهش میدهد فشار کمتری به باقی دستگاه های شما وارد میشود.

فقط شما باید دمای محیط را 3-4 درجه کاهش دهید تا هزینه های مربوط به نگهداری تجهیزات شما به طور چشم گیری کاهش یاید. همچنین میتوانید برای کاهش دمای محیط کاری خود از فن هایی نظیر اکسیال یا سانتریفیوژ استفاده کنید. پیشنهاد میکنم برای اشنایی بیشتر با کاربرد این دو مدل فن مقالات فن سانتریفیوژ چیست و فن اکسیال چیست را مطالعه کنید.


معایب اگزوز فن پشت بامی

این فن ها بدلیل پیروی از استاندارد ها و مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دارای قیمت بالا تری نسبت به باقی فن ها هستند.

به دلیل نصب بر روی پشت بام اصولا زمان سرویس و نگهداری آن با چالش هایی رو به رو میشوید.

این فن ها نمیتوانند هوای پر فشار تولید کنند و فقط برای تهویه و تخلیه هوا مناسب هستند. این امر سبب می شود شما نیاز به تهیه فنی دیگر برای تولید هوای پرفشار داشته باشید که موجب افزایش هزینه و کاهش فضای خالی موجود در ساختمان می شود.

فن پشت بامی


مشخصات و اجزای فن پشت بامی

⚫ پروانه : پروانه های موجود در این مدل از نوع بکوارد است و در اندازه های مختلفی (از 20 تا 100 سانتی متر) یافت میشود.

⚫ موتور : دارای فن هایی با برند های مختلف و توان متفاوت هستند.

⚫ شاسی و بدنه :بدنه آن از ورق های گالوانیزه ساخته شده است که مقاومت لازم در برابر خوردگی و آب را دارد. اگر از ورقه هایی با جنس استنلس استیل استفاده شود از پوسیدگی و خورندگی نیز جلوگیری می شود.

در اگزوز فن های پشت بامی انتقال قدرت به دو صورت مستقیم و با تسمه صورت میگیرد.

همچنین این فن ها دارای بادبزن ،شافت و یاتاقان هستند.

کدام فن پشت بامی مناسب برای خانه ما است؟

هر خانه از جریان هوا و طراحی سقف متفاوت برخوردار است و بنابراین نوع مناسب فن پشت بامی بستگی به وضعیت شما دارد.

تعیین بهترین نوع هواکش پشت بامی برای یک خانه ، تخصص زیادی را می طلبد. شما میتوانید برای خرید و دریافت مشاوره با متخصصین شرکت کارنو فن تماس بگیرید.

این فن با نام های فن قارچی ،فن شیروانی ،هواکش پشت بامی ،هواکش شیروانی نیز معرفی میکنند.

در آخر باید به این نکته اشاره کنم که قیمت این فن ها به فاکتور های زیادی بستگی دارد که بعضی از این فاکتور ها مثلا برند ،نوع الکترو موتور ، جنس بدنه و... میتواند قیمت را به طور قابل توجهی کم یا زیاد کند.

0  نظر
ثبت نظر