.

جت فن پارکینگی چیست و چه کاربردی دارد

مقاله
1
توسط:مهندس داوود ایلخانی

جت فن پارکینگی چیست و چه کاربردی دارد

جت فن پارکینگ


جت فن پارکینگ به یکی از وسایل کاربردی و مهم برای پارکینگ های زیرزمینی و ساختمان های بزرگ تبدیل شده است.

از آنجایی که پارکینگ ها محل تردد خودرو است میتوان انتظار جمع شدن دود و گاز های قابل اشتعال و خطرناک را داشت به همین دلیل جت فن پارکینگ میتواند در تهویه و خارج کردن آلودگی کمک زیادی کند.

جت فن ها دلیل استفاده از پروفیل ویژه در پروانه و فرم خاص بدنه توانایی رسیدن به سرعت های دورانی بالا و جابه جایی حجم زیادی از هوا در فشار بالا را دارا می باشند.

به همین علت زمانی که به حجم هوادهی بالا در فضای کم مانند سیستم تهویه پارکینگ نیاز داریم از جت فن های پارکینگی استفاده می کنیم.


جت فن پارکینگ -کارنو فن

جت فن پارکینگ چیست


جت فن پارکینگی نوعی سیستم تهویه هوا هستند که شامل فن های شعاعی یا غیر مجرایی اند که در نزدیکی سقف پارکینگ نصب میشوند . جت فن پارکینگی توانایی به جریان انداختن هوای بیشتری را در محیط پارکینگ مورد نظر شما را دارند که میتواند آلایندگی را تا اندازه قابل قبولی کاهش دهد. یا آنکه اگر هوای فضای بیرون خنک‌ تر از هوای داخل است، با ورود هوا به داخل محیط، آن را خنک تر سازند.

جت فن پارکینگی به منظور تهویه هوا در محیط های زیر زمینی که به هوای آزاد دسترسی ندارند طراحی شده است.

سیستم های تهویه هوا که دسترسی ساده تری به هوای باز دارند به همین ترتیب میتوانند تبادل هوای آلوده با هوای تمیز را به خوبی انجام دهند.

در محیط های بسته و خفه مانند پارکینگ های زیر زمینی ،تونل های طولانی که دسترسی به هوای آزاد وجود ندارد استفاده از این فن ها ضروری است تا بتواند گاز ها تولید شده توسط ماشین را به بیرون هدایت کند.

عملکرد جت فن پارکینگی- سیستم های تهویه کارنو


جت فن پارکینگ چگونه کار میکند؟


جت فن ها از موتور های قدرتمند سانتریفیوژ یا اکسیال تشکیل شده اند که در قالبی استوانه ای شکل قرار دارند.

این موتور ها به توجه طراحی منحصر به فرد خود میتوانند فشار هوای زیادی را تولید کنند که این هوای تولید شده در محیط پارکینگ به طور یکسان پخش میشود.

جت فن پارکینگ باید به طور استاندارد و دقیق در پارکینگ نصب شوند که بتوانند با استفاده از جهت گردش هوای خود، هوای تازه ورودی را در سطح پخش کرده و هوای آلوده را به سمت خروجی هدایت کنند.

انواع جت فن پارکینگ


با توجه ‌به نحوه کارکرد و نوع القا کردن هوا توسط پره‌ های جت فن‌ ،جت فن ‌ها به‌ طور کلی به دو دسته اصلی محوری و گریز از مرکز تقسیم می ‌شوند. جت فن ‌های گریز از مرکز با توجه به نیروی گریز از مرکز سبب القای یک ستون هوا با شیب خاص می ‌شوند و این در حالی است که نوع القای هوا در سیستم‌ های محوری به‌صورت کاملاً افقی است.

جت فن ساده : این مدل که یکی از ساده ترین مدل های جت فن پارکینگ است که از فن اکسیال و طراحی استوانه ای طراحی میشوند و میتوانند هوا را فقط در یک جهت به گردش در بیاورند.

جت فن دو طرفه: این مدل می تواند با استفاده از موتور و پروانه های دو طرفه خود در مواقع نیاز به شکل کامل جهت جریان هوا را تغییر دهد. این ویژگی در هنگام ایجاد آلودگی های زیاد و یا آتش سوزی کاملا کاربردی است. در این مدل هم از فن اکسیال استفاده شده است.

جت فن کتابی : این نوع فن بدلیل طراحی کوچک خود بیشتر در پارکینگ های استفاده میشوند که ارتفاع سقف پارکینگ کوتاه است و نمیتوان از مدل های استوانه ای استفاده کرد. این مدل از فن های سانتریفیوژ و طراحی مکعبی کوچک استفاده میکند. به این مدل اگزوزفن زیر سقفی نیز گفته میشود. پیشنهاد میکنم برای اشنایی بیشتر با فن های سانتریفیوژ مقاله فن سانتریفیوژ چیست را مطالعه کنید.

جت فن کتابی- کارنو فن


جت فن قابل تنظیم : این مدل جت فن پارکینگ نیز برای فضا های غیر هم سطح و دارای شیب مناسب است و می توان با استفاده از ورودی و خروجی انعطاف پذیر این مدل، بین دهانه ورودی و خروجی زاویه ایجاد کرد تا عمل تهویه به شکل بهتری انجام شود.

جت فن پارکینگی القایی : از خانواده فن های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است. عبور جت جریان پرفشار خروجی از میان هوای ساکن پیرامونی، جریانی القایی تا 9 برابر جریان خروجی از نازل فن را به همراه خود می کشد. از این روست که این نوع فن را جت فن پارکینگی القایی می نامند.

کاربرد جت فن پارکینگ


کاربرد جت فن ها همان طور که از نامشان مشخص است در سیستم تهویه پارکینگ و تونل های بزرگ و طولانی استفاده میشود.

البته میتوانند در سیستم های اطفای حریق در هنگام ایجاد دود و آتش سوزی نیز استفاده شوند.


مزایای جت فن پارکینگ


این فن ها با وارد کردن حجم زیادی از هوا و خارج کردن هوای آلوده سبب ایجاد هوای تازه با اکسیژن بالا میشود که تنفس را در پارکینگ های زیرزمینی راحت تر میکند.

این فن ها توانایی پوشش تمام نقاط پارکینگ را دارد که باعث خروج هوای آلوده حتی از نقاط کور میشود.

همچنین میتوانند در هنگام آتش سوزی و دود غلیظ یک فضا برای فرار افراد حاضر در پارکینگ ایجاد کنند.

این فن ها به دلیل استفاده از جدید ترین قطعات و نوع طراحی خود قابلیت مصرف انرژی کم در شرایط استفاده مداوم را دارد.

سیستم تهویه جت فن پارکینگ توسط حسگرهایی تنظیم‌ شده است که میزان CO (کربن مونوکسید) ، سطح دما و وجود دود را کنترل می‌کنند.

فن آتش نشانیحتما بخوانید: سیستم تهویه اشپزخانه صنعتی


در جت فن پارکینگ از چه استانداردی استفاده میشود؟


در سال های گذشته و با توجه به افزایش پارکینگ های زیرزمینی سازمان آتش نشانی به استفاده از سیستم تهویه صنعتی مناسب برای پارکینگ های پرتردد اصرار دارد.

یکی از استاندارد های سختگیرانه در خصوص نوع جت فن پارکینگ وضع شده است. تمامی فن های نصب شده در پارکینگ باید از استاندارد EN12101-3 که به طور عامیانه F300 نامیده می شوند ، پیروی می کنند.

این استاندارد به فن هایی که میتوانند به مدت یک ساعت در دمای 300 درجه سانتیگراد کار کنند داده میشود. یکی از دلایلی که این استاندارد تعریف شده این است که در زمان آتش سوزی بتواند تا مدت یک ساعت راه فراری برای افراد حاضر در پارکینگ ایجاد کند.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با جت فن f300 مقاله مربوط به آن را در سایت مطالعه کنید.


اجزای جت فن پارکینگ

این فن ها از سه بخش اصلی موتور ،پروانه ،بدنه تشکیل میشود که در این بخش آن ها را توضیح میدهیم.

موتور : این بخش محرک سیستم است که وظیفه انتقال انرژی به پروانه را بر عهده دارد. توانایی موتور الکتریکی جت فن ها در تحمل بار مداوم ، گرما و شرایط محیطی خاص بسیار حائز اهمیت است.

پروانه : پروانه در جت فن ها وظیفه تامین جریان هوای مورد نیاز را دارند. جنس و فرم مناسب پروفیل استفاده شده برای ساخت پروانه ها در بهبود کارآیی آن بسیار موثر می باشد.

بدنه : بدنه جت فن ها به عنوان شاسی نگهدارنده تجهیزات و همچنین محافظ کلیه قطعات محسوب می شود.در برخی جت فن ها این قابلیت وجود دارد که ورودی و خروجی آن ها قابلیت تغییر زاویه داشته باشد که امکان تهویه مناسب را در شرایط مختلف را مهیا می نماید. که به دو شکل استنوانه ای و مکعب شکل طراحی میشوند.

اجزای جت فن -سیستمهای تهویه کارنو


تفاوت جت فن ها با سیستم کانال کشی


یکی از روش های تهویه پارکینگ استفاده از سیستم کانال کشی است که در این روش هوا را با استفاده از کانال های طراحی شده جابه جا میکنند که این سیستم یک روش قدیمی و جاگیر است که زیبایی ساختمان هم کاهش میدهد.

برای استفاده از این روش باید سقف ساختمان ارتفاع بیشتری داشته باشد که امروزه این سیستم ها جای خود را به جت فن ها داده اند که فضای بسیار کمتری را اشغال میکنند و هنچنین هزینه کمتری در سرویس و نگهداری دارند.

تراست فن چیست؟


فن ها با توجه به قانون تکانه کار میکنند. از یک سطح کوچک (خروجی فن) هوا با سرعت نسبت زیادی خارج می شود. وقتی این هوا با هوای جلوی فن برخورد می کند، هوا را به سمت جلو پرتاب میکند و به طور همزمان هوای اطراف نیز با خود همراه میکند.

در نتیجه هوای اطراف در جهت جریان هوا حرکت خواهند کرد. پس این اثر القایی هوایی که حرکت میکند همیشه از ظرفیت میزان هوایی که از فن عبور میکند یا به عبارت دیگر ظرفیت فن بیشتر خواهد بود. به این نیروی رو به جلو تراست گفته میشود که واحد آن نیز نیوتون است.

جت فن های  پارکینگی-کارنو فن


محل قرار گیری و تعداد جت فن ها


جت فن ها را باید طوری نصب کرد که از عبور هوا در سرتاسر پارکینگ اطمینان داشت.

برای بدست آوردن تعداد جت فن پارکینگی، بطور تقریبی و در شرایط نرمال برای هر 100 متر مربع از کف پارکینگ باید حداقل 5 نیوتون تراست در نظر بگیریم. توجه کنید استفاده از تعداد جت فن کمتر با تراست بالاتر مقرون به صرفه تر از استفاده از تعداد بیشتر جت فن با تراست کمتر خواهد بود. اگرچه برای پارکینگ ها با شکل و هندسه غیر معمول و پیچیده، انتخاب تعدادی بیشتر فن با تراست مشابه ضروری به نظر می رسد.

با استفاده از جت فن های پارکینگی و بکار گیری قانون تراست میتوان به یک سیستم تهویه مناسب برای پارکینگ دست یافت.

این جت فن ها را با نام اگزوزفن زیر سقفی نیز میشناسند.


نکات مهم در هنگام انتخاب جت فن ها


ابتدا باید یک نقشه دقیق از پارکینگ خود داشته باشید و محل ورود و خروج هوا تمامی فضا های کور و نقاط غیر قابل دسترسی را مشخص کنید. تمامی ستون ها را در نقشه مشخص کنید. سپس با توجه به توان مدل های مختلف جت فن پارکینگی موجود در بازار مدل های مناسب را انتخاب نمایید. سیستم تهویه پارکینگ بسیار مهم است و باید زمان مناسبی برای انتخاب سیستم مناسب هزینه کنید.

از کیفیت حسگر های خود اطمینان حاصل کنید. هرچه جت فن پارکینگ بتواند سریع تر به دود و آتش سوزی واکنش نشان دهد، سریع تر نیز می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند و بدین ترتیب صدمه کمتری به ساختمان وارد خواهد شد.

به سیم کشی جت فن پارکینگ توجه ویژه ای داشته باشید. در صورتی که جت فن از استاندارد آتش نشانی پشتیبانی کند ولی سیم کشی ها با حرارت کم دچار مشکل شوند، شما نمی توانید از جت فن پارکینگ استفاده کنید.

بنابراین سیم کشی برق را با دقت و استاندارد مناسبی انجام دهید ، مطابق با قانون سازمان آتش نشانی کلیه سیم ها باید تا دمای 900 درجه تحمل دما داشته باشند .

کانال های هوای ورودی و خروجی را نیز باید با وسواس زیادی طراحی و اجرا کنید. این کانال ها به عنوان منبع اصلی جت فن هستند و در صورتی که هوای تازه و یا هوای آلوده به گردش در نیایند به شکل کامل کار جت فن مختل خواهد شد.

این کانال های هوایی را به شکل دائمی طراحی و بررسی کنید تا در شرایط عادی و یا حتی در هنگام آتش سوزی و یا دود های سنگین نیز موجب ایجاد اخلال در کار جت فن نشوند.

1  نظر

مقاله خوبی بود خسته نباشید

ثبت نظر