.

هواساز استخر چیست؟5 ویژگی و کاربرد مهم هواساز

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

هواساز استخر چیست؟5 ویژگی و کاربرد مهم هواساز

هواساز استخر


هواساز استخر نام دستگاهی است که وظیفه تنظیم و گردش هوا را در سیستم تهویه استخر به عهده دارد.

هواساز استخر می تواند هم در فصل های سرد و هم در فصل های گرم دمای محیط و همچنین رطوبت محیط را کنترل کند.

هواساز مخصوص استخر-کارنو فن


چرا باید از هواساز استخری استفاده کنیم؟

رطوبت ایجاد شده در استخرهای سرپوشیده که در طبقات زیرین ساختمان واقع شده اند یکی از عوامل بسیار مهم در فرسایش و تخریب سازه و ساختمان هاست.

علاوه بر این بالا بودن میزان بخار آب در محوطه استخر که بر اثر تبخیر سطحی از سطوح خیس مانند کاسه استخر، جکوزی، دوش های روباز و ... به وجود میآید باعث به خطر افتادن سلامت افراد حاضر در محوطه استخر و شناگران میشود.

به همین دلیل وجود یک سیستم تهویه کارآمد و مناسب جهت تأمین هوای تازه موردنیاز افراد و کنترل رطوبت استخر از الزامات هر استخر است.

هواساز گرمایشی و عملکرد آن

تهویه در محوطه استخردر سیستم تهویه استخر هوای مرطوب توسط اگزوزفن مستقیماً تخلیه شده و هوای ورودی توسط دمنده هوا تأمین شده و به داخل فضا فرستاده میشود.

وجود سیستم ذکرشده سبب افزایش چشمگیر بارهای نفوذی در فضای استخر گشته و فشار بسیار زیادی به سیستم گرمایش استخر (در زمستان) وارد میکند تا جایی که در برخی مواقع سیستم گرمایش قادر به گرم کردن فضا و تأمین بار حرارتی موردنیاز نخواهد بود.

چراکه هوای محوطه قبل از اینکه به دمای مطلوب برسد توسط سیستم تهویه از فضا خارج شده و هوای سرد جایگزین آن شده، در نتیجه فضای استخر سرد شده و بخار موجود در هوا به صورت قطرات آب روی سطوح سرد ظاهر میشود که این موضوع سبب زنگ زدگی و پوسیدگی تجهیزات خواهد شد.

به همین دلیل بهتر است جهت گرمایش استخر از هواساز و یا ترکیبی از هواساز و سیستم های گرمایشی همرفتی همانند گرمایش از کف، شوفاژ و ... استفاده گردد.

در هواساز و ترکیب آن با سیستم های گرمایشی همرفتی، هوای ورودی به محوطه که شامل هوای تازه موردنیاز افراد و نیز هوای موردنیاز جهت تأمین ظرفیت اگزوزفن است که حامل بار حرارتی موردنیاز سیستم بوده و فضا را به خوبی گرم میکند.

در این سیستم همواره هوای در جریان در محوطه استخر، گرم بوده و مانع از ایجاد شبنم روی سطوح میشود، به این دلیل سطوح و تجهیزات معمولاً خشک و پدیده زنگ زدگی (اکسیداسیون) و پوسیدگی تجهیزات و سازه ها کمتر اتفاق میافتد.

در استخرهایی که گرمایش توسط هواساز تأمین میشود، بهتر است دریچه هوای ورودی نزدیک به کف و دریچه های مربوط به کانال اگزاست در سقف تعبیه گردند.

همچنین حتی الامکان روی تجهیزاتی که مقدار تبخیر بالایی دارند مانند جکوزی و دوش های روباز (expose) دریچه اگزاست وجود داشته باشد. این موضوع سبب گردش بهتر هوای فضای استخر شده و تهویه مناسب تری به وجود خواهد آمد.


عملكرد هواساز استخر-کارنو فن


اجزای هواساز استخر


علاوه بر قطعات اصلی مانند فن ، کویل و فیلتر می توان از تجهیزات و سیستم های زیر در کاربری های مختلف هواساز بهره برد.

رطوبت ساز : فرآیند رطوبت زنی در هواساز استخر به وسیله پاشیدن آب از افشانک ها یا شبکه بخار و عمل رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می شود.

مرطوب سازی اغلب در نواحی سرد سیر ، که گرمایش پیوسته سبب وجود هوای خشک گردیده و این خشکی باعث ایجاد کیفیت نا مساعد هوا و الکتریسیته ساکن می گردد ، لازم می باشد.

رطوبت گیر : این عمل معمولا توسط کویل برودتی به کمک آب سرد توسط چیلر انجام میشود.

برای آشنایی بیشتر با انواع چیلر مقاله مربوط به آن را در سایت کارنو فن مطالعه کنید.

زمانی که دمای سطح کویل برودتی از دمای شبنم محیط کمتر شود تقطیر روی کویل انجام میشود و رطوبت هوا گرفته میشود.هر چه دمای سیال داخل کویل کمتر شود میزان حذف رطوبت بیشتر میشود.

در صورت استفاده از هوا ساز استخر برای رطوبت گیری بیشتر ، از کویل های DXاستفاده میشود که سیال مبرد مستقیما درون کویل جریان دارد.

هیتر الکتریکی هواساز: در مواردی که استفاده از هواساز در سیستم گرمایش ضروری است و گرمایش باید بصورت دائم برقرار باشد و یا اینکه سیستم آبگرم مرکزی در دسترس نیست و یا تدبیر لازم برای تعمیرات موتور خانه اندیشیده می شود از هیتر الکتریکی جهت انجام گرمایش و یا پیش گرمایش استفاده می شود.

سیستم هیت ریکاوری: سیستم هیت ریکاوری در واقع به استفاده از هوای اگزاست خروجی برای پیش گرمایش هوای ورودی گفته می شود که می توان به وسیله کویل های مخصوص و یا مبدل صفحه ای هوا به هوا آن را اجرا کرد.

صدا گیر: صداگیر در پروژه هایی که میزان صدا اهمیت بالایی دارند استفاده می شود و دارای افت فشار بالایی هستند که باید در محاسبات فن دستگاه لحاظ شوند.

در صداگیر ها از اسپلیتر های افقی استفاده می شود که معمولا قابلیت نظافت و ضد عفونی دارند.


هواساز استخری-سیستمهای تهویه کارنو


ویژگی هواساز مخصوص استخر

هواساز مخصوص استخر دارای ویژگی های منحصر به فردی است که باید هنگام خرید به آن دقت شود. در این بخش به بررسی این ویژگی ها میپردازیم.

جنس بدنه: یکی از مهم ترین بخش هر هواساز مخصوص استخری جنس بنده آن است حتما به این موضوع توجه داشته باشید که جنس آن از استیل باشد.

جنس لوله: جنس لوله ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین جنس لوله مسی است به این دلیل که مس در برابر آب واکنش کمتری نشان میدهد.

فیلتر: سومین گزینه که از اهمیت زیادی نیز برخوردار می باشد وجود فیلترهای قابل شستشو می باشد.

بهتر است از فیلترهای یکبار مصرف و یا فیلترهایی که قابل شستشو باشند استفاده نمایید.

زیرا فیلترها هوای نامطلوب و گرد و غبار را به خود جذب می کنند. فیلترهای کثیف مانع از ورود هوای تازه به درون استخر می‌ شوند.

تعویض به موقع فیلترها جهت بهبود کارایی هواساز استخر تاثیر زیادی می گذارد. بنابراین پیش از اینکه فیلترها به حد کافی خراب نشوند آنها را تعویض و یا شست و شوی آن ها را انجام دهید.

سیستم تهویه اشپزخانه صنعتی-کارنو فنحتما بخوانید: سیستم تهویه اشپزخانه صنعتی

دو نکته بسیار مهم که باید در لحظه خرید هواساز استخر به آن توجه کنید :

بدنه دستگاه به صورت کامل عایق بندی شده باشد و زمانی که شما هواسازی را انتخاب می کنید که دارای بدنه کاملا عایق بندی شده باشد شما می توانید با خیال آسوده تری از هواساز استفاده نمایید.

زیرا در محیطی که آب فراوان وجود دارد بهتر است کلیه اجزای تشکیل دهنده هوا ساز در یک محفظه عایق بندی شده قرار داشته باشند. تا از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری شود.

بنابراین بدنه هایی که کاملا عایق بندی شده باشند جهت هواساز استخر ضرورت دارد.

لازم به ذکر است که تمامی سنسور ها و کنترلر ها هواساز استخری باید در محفظه دستگاه قرار داشته باشند. زیرا در غیر این صورت امکان خرابی و مورد آسیب واقع شدن آنها به مراتب بیشتر می شود.


جزِئیات هواساز استخری-کارنو فن

0  نظر
ثبت نظر