.

بررسی کامل طراحی سیستم تهویه اتاق رنگ

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

بررسی کامل و طراحی سیستم تهویه اتاق رنگ

سیستم تهویه اتاق رنگ


سیستم تهویه اتاق رنگ یکی از سیستم هایی است دارای اهمیت زیادی است ولی به آن کم توجهی میشود.

در این مقاله از کارنو فن قصد داریم شما را با این سیستم بیشتر آشنا کنیم.

وجود ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ تهویه ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﮐﺎرآﻣﺪ از ﻣﻠﺰوﻣﺎت ﺑﺴﯿﺎر مهم و ﺣﯿﺎﺗﯽ در اتاق های رﻧﮓ است.

به گونه ای که نبود ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻋﻼوه ﺑﺮ کاهش ﮐﯿﻔﯿﺖ رﻧﮓ آﻣﯿﺰی و وارد آﻣﺪن ﺧﺴﺎرت به تجهیزات ﻣﻮﺟﻮد در اﺗﺎق، ﺳﻼﻣﺘﯽ اﻓﺮاد را با خطرات جدی و جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد.

تهویه اتاق رنگ-کارنو فن


دلایل اهیمت تهویه اتاق رنگ


برای این که دلایل اهمیت در تهویه اتاق رنگ را بیشتر درک کنیم نیاز داریم که بدانیم اتاق رنگ چیست؟ اتاق رنگ به محوطه ای در ساختمان های تجاری گفته میشود که کارگران در یک اتاق سرپوشیده در حال رنگ امیزی قطعات میباشند.

اگر کارگران در اتاق هایی مشغول به رنگ آمیزی باشند که تهویه کافی نداشته باشد، اثرات جدی در طولانی مدت برای سلامتی جسم آنها به ویژه سلامتی دستگاه تنفسی به وجود خواهد آمد.

از عوارضی که میتواند به دلیل عدم استفاده از سیستم تهویه اتاق رنگ به همراه داشته باشد میتوان به کاهش سیستم ایمنی بدن ،افزایش فشارخون ،سرگیجه ،اختلالات تنفسی ،تومور های سرطانی و حالت تهوع اشاره کرد.

دلیل بروز این عوارض کاملاً آشکار است. همانطور که می دانید اجزای اصلی رنگ های ساختمانی و صنعتی حلال های شیمیایی قوی هستند که بسیاری از آنها به صورت ماده خام، خاصیت سمی دارند، بنابراین بخارات مضر برای سلامتی سیستم تنفسی افراد تولید کنند.


شرایط هوای داخل اتاق رنگ


نبود ﮔﺮد و ﻏﺒﺎر و آلودگی ها ﻣﻌﻠﻖ در هوای ورودی به اﺗﺎق و تخلیه ﺳﺮﯾﻊ ذرات ﺳﺮﮔﺮدان معلق و رﻧﮓ از اﺗﺎق دو اﺻﻞ ﺑﺴﯿﺎر ﺿﺮوری و مهم در تهویه اتاق رنگ است و می بایست ﺳﯿﺴﺘﻢ تهویه اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ را تأمین ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﺑﺎتوجه به ﻧﺴﺒﺖ وزن ﻣﺨﺼﻮص ذرات رﻧﮓ (که ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ تخلیه ﺷﻮﻧﺪ) به هوا و درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻘﻮط اﯾﻦ ذرات ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ هوای ﺗﺎزه از قسمت سقف وارد اتاق شده و تخلیه هوا نیز از قسمت کف یا نزدیک به کف صورت پذیرد.

طبق استاندارد تهویه صنعتی ایالات متحده آمریکا ACGIH متوسط سرعت هوا در تهویه اتاق رنگ از حدود 0.4 الی 0.5 متر در ثانیه و جهت جریان هوا از قسمت بالا به سمت پایین باشد و از حاصل ضرب این عدد در مساحت اتاق ظرفیت سیستم به دست می آید.

تهویه اشپزخانه صنعتیحتما بخوانید: سیستم تهویه اشپزخانه صنعتی


اجزای سیستم تهویه اتاق رنگ


همانطور که گفته شد هوای ورودی به اتاق بایستی فاقد هرگونه غبار و آلاینده های معلق در هوا باشد؛ بنابراین هوای ورودی قبل از داخل شدن به اتاق بایستی به صورت مطلوب غبارگیری شود.

برای رسیدن به این هدف معمولاً سقف اتاق به صورت یک پلنوم طراحی می شود که قسمت زیرین آن از صفحات فیلتر تشکیل شده است. این صفحات علاوه بر غبارگیری جریان هوا را یکنواخت و آرام (Laminar flow) کرده و از ایجاد آشفتگی و جریان های گردابی در اتاق جلوگیری می کند.

عملکرد سیستم تهویه اتاق رنگ-کارنو فن

طرز کار سیستم تهویه اتاق رنگ


هوای تازه ابتدا وارد واحد هواساز شده و پس از غبارگیری اولیه و کنترل رطوبت (رطوبت گیری و رطوبت زنی) و تأمین بارهای سرمایشی و یا گرمایشی مورد نیاز وارد پلنوم بالای سقف می شود و پس از عبور از فیلترهای بالای سقف غبارگیری شده و به صورت یک جریان آرام و یکنواخت از تمام مساحت سقف به طرف پایین جریان پیدا می کند.

پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با کاربرد و انواع هواساز مقاله هواساز چیست را مطالعه بفرمایید.

هوای واردشده به اتاق با سرعت مشخص شده (حدود 0.4 الی 0.5 متر در ثانیه) به سمت کف اتاق حرکت کرده و ذرات معلق و سرگردان رنگ را با خود به طرف قسمت خروجی که در کف واقع شده است حمل می کند.

از آنجایی که ذرات رنگ برای سلامتی افراد و محیط زیست بسیار زیان آور هستند نمی توان آنها را به راحتی از سیستم تخلیه وارد هوای آزاد کرد و حتماً بایستی قبل از تخلیه هوای آلوده به ذرات، رنگ را تصفیه نمود.

برای این منظور از آبشار استفاده می شود؛ آبشار صفحاتی شیب دار هستند که آب از قسمت بالای آن جریان یافته و پس از طی سطح وارد مخزن آن می شوند.

در سیستم تهویه اتاق رنگ هوا از طریق فاصله مابین لبه پایین سطح شیب دار آبشار و آب موجود در مخزن به سمت اگزوزفن حرکت کرده و در این مسیر به اجبار از روی آب در جریان عبور می کند.

آب، ذرات رنگ را به خود جذب کرده و هوای تصفیه شده از طریق اگزوزفن به خارج هدایت می شود. آب حاوی ذرات رنگ نیز وارد سیستم تصفیه شده و پس از تصفیه مجدد مورداستفاده قرار می گیرد و یا به صورت مستقیم در پساب دفع می شود.

0  نظر
ثبت نظر