.

بررسی هود اشپزخانه صنعتی و5 نکته مهم درباره آن

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

بررسی هود اشپزخانه صنعتی و5 نکته مهم درباره آن

هود اشپزخانه صنعتی


هود اشپزخانه صنعتی مهم ترین وسیله برای داشتن یک سیستم تهویه اشپزخانه صنعتی خوب است.

این وسیله وظیفه جمع آوری حرارت، بو ،دود ،چربی و بخارات موجود در اشپزخانه صنعتی و رستوران و هدایت آن به بیرون را بر عهده دارد.

می دانیم که رطوبت بالا در کنار حرارت زیاد موجب آسیب به سقف و دیوار های آشپزخانه خواهد شد که اگر چربی موجود در بخارات آشپزخانه را هم به آن اضافه نماییم، روند تخریب مصالح سقف و دیوارها تشدید خواهد شد.

با استفاده از هود اشپزخانه صنعتی میتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید. بیرون کردن چربی ،دود و بخارات موجود در فضای اشپزخانه میتواند نقش موثری در افزایش عمر ساختمان داشته باشد.

در برخی از رستوران ها به دلیل قرارگیری آشپزخانه در طبقات پایین یا زیرزمین ساختمان، دود و بوی غذا مزاحمت هایی را برای همسایگان طبقات بالا و یا سالن غذاخوری خود رستوران ایجاد می کند که دراین گونه از موارد نقش هود صنعتی آشپزخانه بسیار پررنگ تر می باشد.

هود صنعتی اشپزخانه-کارنو فن


کاربرد هود صنعتی اشپزخانه


هود صنعتی در محیط آشپزخانه صنعتی وظیفه چاله و یا به اصلاح تله گرما ، دود و ذرات ناشی از پخت را دارد که با به دام انداختن این گرما و آلودگی وظیفه تخلیه محیط آشپزخانه صنعتی را تسریع می نمایند. کثیفی و آلودگی کلی آشپزخانه صنعتی به دلیل وجود روغن و دود در فضا که ناشی از پخت و پز است امری بی بدیل می باشد که با نصب هود صنعتی تا حدودی زیادی از این امر جلوگیری می گردد.

هود اشپزخانه صنعتی به چند بخش تقسیم میشود؟

1- هود صنعتی دیواری

2- هود صنعتی مرکزی

هود صنعتی دیواری آن دسته از هود هایی هستند که با پیچ به دیوار محکم میشوند اما در هودهای مرکزی احتیاج به گرفتن ساپورت محکم یا دستک از سقف برای نگهداری آن داریم. استقرار درست هود که بخشی از سیستم تهویه صنعتی است موجب بالا رفتن ایمنی و راحتی پرسنل در زمان کار در آشپزخانه خواهد شد.

هود صنعتی اشپزخانه-سیستم های تهویه کارنو


جنس متریال هود اشپزخانه صنعتی


اصولا هود های صنعتی اشپزخانه را از جنس های استیل یا آلومینیوم میسازند.

درمحیط هایی که رطوبت هوا پایین است از هود های آلومینیومی استفاده میشود.

ولی در محیط هایی که هوا مرطوب است مانند استان های شمالی و جنوبی کشور جهت افزایش ماندگاری و جلوگیری از زنگ زدگی از هود هایی با جنس استیل استفاده میکنند.

لازم به ذکر است ضخامت هود هیچ تاثییری در زنگ زدگی ندارد اما برای جلوگیری از دفرمه شدن و آسیب وارده به هودها از ضخامت مناسب جهت ساخت هود ها استفاده می شود.

ضخامت هودهای از جنس استنلس استیل از ۰.۶ میلی متر تا ۱ میلی متر متغیر می باشد. درنظر داشته باشید که هرچقدر ضخامت هودها بالاتر برود احتیاج به نگهدارنده محکم تری وجود خواهد داشت.

مشخصات هود های استیل

۱- ساخته شده از ورق استنلس استیل ۳۰۴ به ضخامت ۱ میلیمتر .
۲- دارای قاب و فیلترهای چربی گیر کشویی که قابل شستشو می باشد.
۳- دارای چراغهای تونلی جهت روشنایی داخل هود می باشد.
۴- با استفاده از پیچ و مهره استیل به هم متصل و یک هود یکپارچه را تشکیل می دهند.
۵- دارای سیم کشی داخلی و کلید روشنایی می باشد .
۶- بدون کانال و اگزاست فن.

سیستم تهویه پارکینگ - سیستم های تهویه کارنوحتما بخوانید: بررسی تخصصی سیستم تهویه پارکینگ

مشخصات هود های الومینیوم

1-ساخته شده از ورق آلومینیوم آنالایز شده به ضخامت ۵/۱ میلیمتر.
۲- دارای قاب و فیلترهای چربیگیر کشویی که قابل شستشو می باشد.
۳- دارای چراغ های تونلی جهت روشنایی داخل هود می باشد.
۴- هودهای آلومینیومی آنادایز شده در قطعات مختلف با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل و یک هود یکپارچه را تشکیل می دهند.
۵- هودهای مرکزی با استفاده از قلاب و زنجیر به سقف آشپزخانه و بالای لوازم پخت نصب می شود.
۶- دارای سیم کشی داخلی و کلید روشنایی می باشد.
۷- بدون کانال و اگزاست فن.


تعداد جداره هود اشپزخانه صنعتی


هود های صنعتی اشپزخانه به دو دسته تک جداره و دو جداره تقسیم میشوند.

هود های تک جداره از ساده ترین نوع های هود صنعتی میباشند.

در ایران به دلیل عدم الزام استفاده از هود دوجداره و قیمت بالای متر مربع هود های دوجداره بیشتر از هودهای تک جداره استفاده می شود.

هود های دو جداره :

در هود های صنعتی تک جداره تنها هوای آشپزخانه از طریق کانال های متصل به هود خارج می شود و ورود هوا نداریم.

ولی در هودهای چند جداره هوای تازه بیرون با درصدی از هوای خنک در قسمت جلویی هود وارد آشپزخانه شده که هم به صورت پرده هوا عمل نموده و هم باعث سرعت عمل در تخلیه حرارت، دود و چربی از طریق هود خواهد شد.

همچنین از انتشار دود و حرارت در فضای آشپزخانه جلوگیری خواهد نمود که در کاهش هزینه برق جهت خنک کردن، ورود هوای تازه و خروج هوا تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

در کشور های پیشرفته از جمله کشور همسایه خودمان امارات، جهت ایمنی بیشتر و جلوگیری از آتش سوزی در هود و کانالها ، یک جدار آب به هود اضافه شده که از لحاظ HSE کاملا ایمن گردد.

هود اشپزخانه صنعتی-کارنو فن


تکنولوژی ساخت در هود اشپزخانه صنعتی


هود های صنعتی اشپزخانه با دو روش اتصال با جوش و پرچ و اتصال با پیچ و مهره به هم متصل میشوند.

هود هایی که با پیچ و مهره به یک دیگر متصل میشوند از مزایای زیادی برخوردار هستند.

میتوان به مزیت های از جمله مکان اضافه یا کم نمودن راحت واحدهای هود روی خط پخت و یا باز نمودن هودها و نصب آنها در محل دیگر به دلیل جابجایی رستوران اشاره کرد.

در صورتی که در هود هایی که با جوش و پرچ ساخته شده و به یکدیگر متصل می گردند چنین امکانی وجود نخواهد داشت و در زمانی که بخواهیم رستوران را توسعه دهیم و یا به دلیل مستاجر بودن برخی از رستوران ها از محل فعلی باز نموده و در جای دیگر مستقر نماییم ساختار خود را از دست داده، دفرمه شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

این مزیت بیشتر در شهرهای بزرگ و در مجتمع های تجاری پر رفت و آمد بخصوص فودکورت ها به دلیل گران بودن قیمت ملکی رستوران و مستاجر بودن واحد های غذایی نمایان خواهد شد.


ارتفاع مورد نیاز برای هود صنعتی اشپزخانه


هودها در ارتفاع حداقل ۲ متر از کف تمام شده نصب می گردند و ارتفاع خود هود نیز به صورت استاندارد ۵۰ سانتی متر می باشد، لذا با در نظر گرفتن ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری کانال بالای هود های صنعتی (با توجه به cfm محاسبه شده) حداقل ارتفاع برای یک آشپزخانه صنعتی از کف تمام شده تا سقف تمام شده ۲،۵ متر می باشد.

عملکرد هود اشپزخانه صنعتی-کارنو فن


ابعاد هود اشپزخانه صنعتی


طبق استاندارد هود ها با ارتفاع 50 سانتی متر و عرض 120 سانتی متر ساخته میشوند. ولی با توجه با نیاز میتوان با ابعاد بزرگ تر و یا کوچک تر هم ساخته شوند.

ابعاد هودهای صنعتی مرکزی نیز متفاوت می باشند اما در موارد استاندارد ارتفاع آن ۵۰سانتی متر و عرض آن ۲۸۰ سانتی متر و طول آن بسته به خط پخت متفاوت خواهد بود.

در هود صنعتی اشپزخانه دوجداره حداقل ارتفاع هود ۷۵ سانتی متر و طول آن بسته به خط پخت متفاوت خواهد بود لذا این نکته بسیار پر اهمیت می باشد که حداقل ارتفاع لازم برای آشپزخانه ای که از هود دوجداره استفاده می نماید حداقل ۳ متر در نظر گرفته شود.


چه مکان هایی نیاز به هود صنعتی اشپزخانه دارند؟


در بخش های پخت و اتاق شستشوی ظروف کوچک می بایست هودهای صنعتی نصب گردد.
در بخش پخت، تجهیزات آشپزخانه صنعتی که در زیر هود قرار می گیرند اشپزخانه هایی که دارای این وسایل هستند دیگ های دوجداره پخت برنج ، دیگ های دوجداره پخت خورشت، تابه گردان ، اجاق های چهارشعله فردار ، سه ردیفه و چهار ردیفه های زمینی، سرخ کن های صنعتی ، کباب پزهای سنتی و کباب پز های صنعتی یا ریلی و تجهیزات پخت فست فود وغیره نیاز به هود صنعتی دارند.

عملکرد هود اشپزخانه صنعتی-سیستمهای تهویه کارنو


نکات مهم درباره هود اشپزخانه صنعتی


1- حتما توجه داشته باشید که برای روشنایی هود صنعتی اشپزخانه از چراغ هایی تونلی استفاده شده باشد که در برابر اتش و حرارت بالا دوام داشته باشد.

نصب چراغ ها در قسمت جلویی و در بخش داخلی هود صورت می گیرد. این موضوع موجب میگردد که ما نور کافی برای دید اوپراتور در زمان پخت و پز و عملیات آشپزی را تامین نماییم.

2-هر تغییر 90 درجه در مسیر کانال ها باعث افت فشار در راندمان فن سانتریفیوژ میشود توجه داشته باشید که کانال های شما با کم ترین تغییر مسیر طراحی شوند.

هر چه کانال ها بیشتر به صورت عمودی حرکت کنند قدرت مکش فن سانتریفیوژ هود صنعتی اشپزخانه نیز بیشتر میشود.

پیشنهاد میکنم برای اشنایی بیشتر با فن سانتریفیوژ مقاله مربوط به آن را در سایت مطالعه کنید.

3-کانال ها به دو صورت گرد و یا چهار ضلعی طراحی میشوند. کانال های گرد cmf بیشتری را خارج میکند.

4-در صورتی که نیاز باشد کانال ها به ارتفاع بسیار بالا انتقال یابند، می بایست از لرزه گیر و صداگیر در طول عبور کانال ها استفاده نمود.

5-در هود های صنعتی حتما از فیلتر متحرک استفاده کنید. این فیلتر ها چربی‌های تولید شده در آشپزخانه صنعتی را قبل از رسیدن به دستگاه سانتریفیوژ جدا نموده و مانع آسیب رساندن به سانتریفیوژ می شود . این فیلترها با توجه به کارکرد آشپزخانه می تواند به راحتی جدا شده و بعد از شستشو با آب داغ و مواد شوینده بلافاصله در محل خود نصب گردد.

0  نظر
ثبت نظر