.

بررسی تخصصی بلوئر ساید چنل و انواع بلوئر صنعتی

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

بررسی تخصصی بلوئر ساید چنل و انواع بلوئر صنعتی

بلوئر ساید چنل و بلوئر صنعتی


بلوئر ساید چنل و بلوئر صنعتی ، با پا گذاشتن به عرصه صنعت ، روز به روز بر تعداد و تنوع دستگاه ها ، فرآیند های قابل انجام در صنایع، تولید و ارائه گسترده خدمات مربوطه افزایش پیدا کرده است.

به همین دلیل با مجهز کردن سیستم های خود به دستگاه های پیشرفته تر شاهد بازدهی بالا و افزایش سرعت عمل مورد نظر خواهید بود.

یکی از این دستگاه های ویژه، بلوئر صنعتی میباشد که قابلیت انتقال و فشرده سازی سیالات گازی در فشار متوسط را دارا است.

در ابتدا برای انتخاب و استفاده از بلوئر باید دانست که یک بلوئر( Blower ) یا همان دمنده چیست و با چه مکانیزمی عمل میکند.

بلوئر ساید چنل-سیستم های تهویه کارنو

بلوئر صنعتی چیست؟


شاید به لحاظ عملکرد بتوان بلوئر را مشابه دستگاه کمپرسور دانست که با دبی بالاتر و فشار کمتر نسبت به آنها عمل ایجاد فشار در گاز را انجام میدهد ، گستره این فشار نیز بسته به مدل آن از 13000 الی 120000 پاسکال متغیر است.

انتخاب یک بلوئر صنعتی از نظر اقتصادی و کارایی نیز نسبت به کمپرسور معقولانه تر است چرا که با وجود تجهیزات کمتر و همچنین عملکرد بدون روغن یا همان oil free در بعضی مدل ها ، توان ایجاد راندمان بالا در کنار هزینه های پایین نگه داری و تعمیرات را شامل میشود و عملکرد آن در هوادهی های عمقی هم در مقایسه با کمپرسور ها مناسب تر است.


انواع بلوئر صنعتی

بلوئر فشار قوی : بلوور فشار قوی نوعی از فنهای با پروانه رادیال هستند که قادر به تامین فشار خروجی بالاتری نسبت به سایر فنها هستند. اینگونه فنها قالبا بعنوان دمنده هوا در سیستمهایی مانند: کوره ها ، چاههای عمیق ، سیستم های انتقال مواد و مواردی مانند آنها مورد استفاده قرار میگیرند.

بلوئر های صنعتی در چندین نوع دامنه حرکتی طراحی شده اند که هر یک در کاربرد خاص خود را دارند که عبارت اند از :

بلوئر سانتریفیوژ : همانطور که از نام آن پیداست در این مدل بلوئر حرکت سریع پره های ساخته شده به صورت خمیده رو به جلو ، عقب و رادیال با استفاده از نیروی گریز از مرکز کار میکند که موجب ایجاد سرعت در هوا یا گاز مورد نظر میشود.

بلوئر سانتریفیوژ میتواند در حالت دمنده یا مکنده کارایی داشته باشد و همچنین به صورت چند سرعته یا سرعت ثابت کار کند.

بلوئر فشار مثبت : بلوئر هایی از نوع فشار مثبت براساس روش های مکانیکی و کاهش حجم منطقه با استفاده از پیستون و.. فشار گاز را افزایش میدهند.

بلوئر-سیستمهای تهویه کارنو


اگر بخواهیم به طور تخصصی و دقیق تر بلوئر صنعتی را بررسی کنیم به چهار دسته ی زیر تقسیم بندی میشوند:


بلوئر صنعتی روتیس

بلوئر روتس یکی از انواع بلوئر های صنعتی میباشد که دارای کاربرد بیشتری نسبت به باقی بلوئر های صنعتی است. در واقع از این دستگاه میتوان در جهت دمندگی ( بلوئر ) و مکندگی ( وکیوم ) استفاده کرد.


بلوئر ساید چنل

بلوئر ساید چنل نیز همچون روتس میتواند عمل دمیدن ( بلوئر ) و مکش ( وکیوم ) را با تولید توربولانس و عمل گردابی توسط پروانه ها و فواصل متغیر بین تیغه ها به انجام برساند.


بلوئر پیچی

بلوئر اسکرو (پیچی) نیز نوعی بلوئر صنعتی است که مانند دو مدل اول توانایی هر دو قابلیت مکش و دهش را دارد. این دستگاه دو محوره میباشد و فشار گاز در آن از طریق دوران دو پیچ صورت میگیرد. با توجه به نوع ساختار و توان بلوئر پیچی آن را در فشرده سازی در فشار بسیار بالا مورد استفاده قرار میدهند

پلاگ فن - سیستم های تهویه کارنوحتما بخوانید: بررسی تخصصی پلاگ فن

بلوئر ساید چنل چیست؟


یکی از بلوئر های صنعتی با کارکرد ساده و در عین حال بسیار پرکاربرد که توانایی کارکرد تا 40000 ساعت را بدون نیاز به سرویس دارد ،بلوئر ساید چنل میباشد بلوئر ساید چنل ( کانال جانبی ) دستگاهی تک محوره است که میتوان از ان به عنوان یک کمپرسور خلا نیز استفاده کرد.

از دیدگاه ساختاری این دستگاه به صورت تک مرحله ای یا دو مرحله ای طراحی میشود ، در حالت اول قابلیت تولید فشار تا حداکثر 500 میلی بار به صورت تک سیلندر یا دو سیلندر وجود دارد و در حالت دوم فشاری تا 200 میلی بار به صورت دو سیلندر که یکی کم فشار و دیگری پر فشار است ایجاد میشود.

محدودیت فشاری ( قابلیت مکش ودمش در حجم محدود و معین ) ، استفاده از بلوئر ساید چنل را در مصارفی با عمق و فشار کم مناسب کرده و باعث شده آن را جزء دسته پمپ های دمنده ی کم فشار بدانند.

ساید چنل ها در کنار کارایی و کیفیت مناسب، قیمت اقتصادی و به صرفه ای برای مصرف کنندگان دارند.

بلوئر ساید چنل هم به صورت دمنده و هم به صورت مکنده کاربرد دارد و در سه مدل تک پروانه دو پروانه و سه پروانه تولید می شود که تنوع خوبی در تولید ظرفیت های مختلف ایجاد کرده است.

عملکرد بلوئر ساید چنل-کارنو فن


اجزای بلوئر ساید چنل

الکتروموتور: وظیفه الکتروموتور در بلوئر ساید چنل تولید نیروی محرکه برای به چرخش در آوردن پروانه می باشد.

پروانه ها : عموما ساخته شده از جنس آلومینیوم ، استیل یا تیتانیوم هستند.

صدا گیر : این بخش وظیفه جلوگیری از بخش شدن صدا را دارد که الودگی صوتی را تا حد قابل قبولی کاهش میدهد.

فیلتر : وظیفه جلوگیری از ورود آلاینده ها به داخل بلوئر را دارد.

لوله ورودی : سیال از طریق این مجرا وارد هوزینگ ساید چنل می شود که قطر این مجرا تاثیر مستقیمی بر دبی تولیدی توسط بلوئر ساید چنل دارد.

لوله خروجی : لوله خروجی که اگزوز نیز نام برده می شود وظیفه خارج کردن هوای تحت فشار از ساید چنل را بر عهده دارد که از قطعات اصلی می باشد.


از بلوئر ساید چنل در چه مکان هایی استفاده میشود؟

بلوئر ساید چنل با وجود ساختار و سیستم عملکردیی که برای آن ذکر شد جایگاه خوبی را در میان صنایع چون نساجی ، فیلتراسیون ، حوضچه های تصفیه فاضلاب با عمق کم ، اکسیژن رسانی به حوض های پرورش آبزیان ، صنعت کاشی و سرامیک ، صنعت خودرو سازی و.. برای خود پیدا کرده است.

از حالت دمش بلوئر ساید چنل در صنعت خودرو سازی جهت خشک کردن بوستر های ترمز خودرو بعد از تست اولیه استفاده می شود، البته در صنعت بزرگ خودرو سازی پمپ ساید چنل کاربردهای تخصصی بسیاری در دو حالت دمش و مکش وجود دارد.

اجزای بلوئر-سیستم های تهویه کارنو


مزایای بلوئر ساید چنل

از مزایای بلوئر ساید چنل میتوان به طول عمر بال ،صدای خیلی کم ،عدم نیاز به روغن کاری ،حمل و نقل آسان ،نصب و راه اندازی آسان ،مصرف انژی بسیار پایین ،قیمت مناسب و کاهش هزینه های سرویس و نگه داری اشاره کرد.

یکی دیگر از مزیت های ساید چنل این است که برای افزایش میزان فشار خروجی آن میتوان این دستگاه ها را به شکل سری به هم متصل کرد که فشار نهایی خروجی برابر با مجموعه فشار کل آن تعداد پمپ هوادهی میشود.


عملکرد بلوئر ساید چنل

در این بخش از این مقاله به بررسی عملکرد بلوئر ساید چنل میپردازیم.

عملکرد این مدل از بلوئر به این صورت میباشد که ابتدا هوا توسط یک پروانه چرخشی به داخل دستگاه کشیده میشود بعد از آن به هوای داخل دمنده ساید چنل فشار وارد شده و این هوا به کمک نیروی گریز از مرکز فشرده می شود.

در مرحله هوا به قسمت داخلی بلوئر کشیده میشود و برای بار دوم عمل فشرده سازی صورت میگرد. در مرحله آخر ساید چنل با چرخاندن سریع یک فن با تیغه های زیاد از طریق یک پمپ نزدیک، هوا را منتقل می کند.


تفاوت بلوئر و فن در چیست؟

فن : فن دستگاهی است که برای جابه جایی سیال مورد استفاده قرار میگیرند.

این دستگاه ها دارای موتور الکتریکی هستند که میدان مغناطیسی ایجاد میکنند و محور آن دوران میکند و با چرخش محور و پروانه های متصل به آن سیال جا به جا می شود.

بلوئر : بلوئر ها دستگاه هایی هستند که هوا را با فشار متوسط جا به جا میکند. در واقع کارایی اصلی بلوئر ها دمیدن هوا است.

0  نظر
ثبت نظر