.

طراحی سیستم تهویه صنعتی و ویژگی های مهم آن

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

طراحی سیستم تهویه صنعتی و ویژگی های مهم آن

طراحی سیستم تهویه صنعتی


طراحی سیستم تهویه صنعتی ، این بخش مهم ترین بخش در اجرای یک سیستم تهویه صنعتی است.

شناخت نیاز مشتری و شغل مشتری در طراحی سیستم تهویه صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در یک سیستم تهویه صنعتی باید از اتش سوزی، تجمع گرد و غبار و... جلوگیری شود.

سه روش برای طراحی یک سیستم تهویه کارآمد وجود دارد. در اجرای این سیستم تیم طراحی کننده باید اطلاعات دقیقی از مکان و نیاز های کارفرما داشته باشد.

این اطلاعات شامل روش طراحی مورد استفاده، استفاده از دستگاه ها و فن های مناسب، محاسبات طراحی، انتخاب و اندازه گیری هواگیر ، چک کردن محاسبات و مقایسه گزینه های دیگر در طراحی سیستم تهویه صنعتی است.

با توجه به نیاز و لزوم سالم بودن هوای محیط در بعضی مشاغل تیم طراحی کننده سیستم تهویه باید از تجهیزاتی جهت پاکسازی هوای محیط استفاده کند.

به طور کلی به اقداماتی که باعث به وجود آمدن یک سیستم برای تهویه هوا و کاهش سطح تماس الودگی های مختلف صنعتی از جمله گرد و غبار بخارات سمی و... با کارکنان یک مجموعه شود طراحی سیستم تهویه صنعتی میگویند.

نتایج حاصل شده از طراحی سیستم تهویه صنعتی به این گونه است که با کمک تجهیزات به کار گرفته شده در این زمینه، کلیه آلاینده های موجود در هوا در یک منبع به دام انداخته شده و سپس به تصفیه کننده ها، منتقل می گردد.

طراحی سیستم تهویه صنعتی -کارنو فن


دلیل اهمیت سیستم تهویه صنعتی

در اغلب محیط های صنعتی، وجود هوایی سالم و بدون هر گونه آلاینده بسیار با اهمیت و قابل توجه است.

در بیشتر مشاغل صنعتی به دلیل استفاده از عناصر مختلف با موضوع وجود آلودگی ها و ذرات مختلف غبار و گاز در هوای محیط، دست و پنجه نرم میکنند.

وجود این ترکیبات در محیط کاری باعث در خطر افتادن سلامت کارکنان و در بعضی اوقات باعث خرابی دستگا های نیز میشود.

طراحی سیستم تهویه صنعتی و اجرای دقیق و موثر آن در رفع اینگونه مشکلات، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و این امکان به وجود خواهد آمد که کلیه عوامل نامطلوب موجود در هوای محیط، توسط طراحی سیستم تهویه صنعتی تحت کنترل قرار بگیرد.

هزینه طراحی سیستم تهویه صنعتی

برای طراحی سیستم تهویه صنعتی، اغلب انتخاب سیستم تهویه متناسب با فضای در اختیار، کاری دشوار است که دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد.

یکی دیگر از مواردی که دارای اهمیت زیادی میباشد قیمت طراحی سیستم تهویه صنعتی است.

معمولا برای به صرفه بودن طراحی سیستم تهویه صنعتی، می بایست از برخی دستورالعمل های موجود در این زمینه چشم پوشی کرد.

در واقع در اجرای استاندارد طراحی سیستم تهویه صنعتی، برخی موارد همچون میزان حرکت هوا، سروصدای تولید شده از هواکش، میزان دما و رطوبت و بسیاری دیگر از این پارامترها، ضروری است که در حد تعادل قرار داشته باشند.

اما با توجه به نوع هدف و کارایی تهویه و یا برای صرفه اقتصادی بیشتر، این امکان وجود ندارد که تمام این شرایط و دستورالعمل های مهم در طراحی سیستم تهویه صنعتی اعمال گردد.


بررسی کلی طراحی سیستم تهویه صنعتی استاندارد

خروج هوای آلوده و ورود هوای تمیز این فرایندی است که باید تمام سیستم های تهویه به خوبی آن را انجام دهند.

یک سیستم تهویه استاندارد باید هوای کثیف را از محیط خارج کرده و آن را با هوای تمیز جایگزین کند. گرچه دستگاه ها و تجهیزات مختلف عمل تهویه هوا را به شکل های مختلفی انجام می دهند،‌ ولی سازوکار کلی همیشه یکسان بوده است.

مهم ترین بخش هایی که باید در طراحی انواع تهویه صنعتی به آن توجه داشت عبارت انداز نوع دستگاه های انتخاب شده، میزان هوایی که سیستم توانایی تهویه آن را دارد، مقاومت در برابر جریان هوا (فشار استاتیک) و میزان صدای تولید شده توسط سیستم تهویه هوا است.

طراحی تهویه صنعتی


سیستم تهویه هوا

در سیستم تهویه هوا دو مدل طراحی وجود دارد که هر مدل ویژگی خاص خود را دارد که استفاده از آن برای محیط های خاصی توصیه می شود.

این سیستم ها با نام های دایرکت درایو (Direct Drive) و بلت درایو (Belt Drive)و مدل دوم سیستم هایی با نام های پروانه ای (Propeller) و گریز از مرکز (Centrifugal) شناخته میشوند.

مدل دایرکت درایو برای استفاده در محیط هایی با فشار استاتیک پایین و دبی حجمی پایین مناسب هستند و استفاده از آن ها عموماً مقرون به صرفه و اقتصادی است. عموم آن ها هزینه های نگهداری کمی دارند و موتور آن ها قابلیت تنظیم سرعت گردش را دارد.

با تنظیم سرعت گردش، در واقع دبی حجمی جریان و انتقال هوا را نیز می توان افزایش و یا کاهش داد.

از سوی دیگر، هنگام طراحی سیستم تهویه صنعتی برای محیط های گرم تر، احتیاج به هواکش های قوی تری خواهید داشت. در محیط های این چنینی که فشار استاتیک بالا است، دبی حجمی بالایی نیاز است و دمای هوا حتی ممکن است به بالای 50 درجه سانتی گراد برسد،‌ عموماً از انواع هواکش بلت درایو استفاده می شود.

مدل های پروانه ای عموما در شرایط ساده و اقتصادی تر استفاده میشود. مدل های پروانه ای قادر هستند حجم بالایی از هوا را با فشار استاتیک پایین جابجا کنند. با این حال، هواکش های پروانه ای برای محیط هایی که هوای پاکیزه دارند و دمای هوا در آن ها کمتر از 40 درجه سانتی گراد است مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر، فن های گریز از مرکز سروصدای کمتری دارند، مصرف آنها بهینه‌تر است، فشار استاتیک بیشتری دارند و از آن ها در دماهای بالا نیز می توان استفاده کرد.

فن آتش نشانیحتما بخوانید: سیستم تهویه اشپزخانه صنعتی


هواکش ها و مکان نصب آن

یکی از بخش های مهم در طراحی یک سیستم تهویه صنعتی محل نصب هواکش ها است که باید به آن توجه زیادی داشت.

عموما هواکش ها را روی سقف، روی دیوار ها و یا در کانال های مخصوص قرار میدهند. انتخاب بهترین مکان برای نصب هواکش بر عهده تیم طراحی کننده است که با توجه به جریان و الگوی گردش هوا در محیط متغییر است.

دبی حجمی (متر مکعب در دقیقه)

این عدد در واقع مقدار هوایی است که باید جابجا شود. هنگام طراحی نقشه های ساختمان، عموماً تعیین می شود که به منظور تهویه مناسب، هوای این محیط چند مرتبه در روز باید تهویه شود.

هنگام طراحی سیستم تهویه صنعتی، این مقدار و همچنین قدرت جابجایی هوای هواکش مورد نظر را باید در نظر داشت. هرچه محیط گرم و مرطوب تر باشد، تعداد دفعاتی که هوای آن باید تهویه شود بیشتر است.


فشار استاتیک

فشار استاتیک هم یکی دیگر از مواردی است که هنگام طراحی سیستم تهویه صنعتی باید به آن توجه شود. برای انتخاب هواکش مناسب، فشار استاتیک را به دقت باید اندازه گیری کرده باشید، چراکه اگر فشار سیستم تهویه به اندازه کافی نباشد، جریان هوا شکل نمی گیرد.


آلودگی صوتی

باید به میزان صدایی که از یک سیستم تهویه تولید میشود توجه ویژه ای داشت چرا که یک سیستم تهویه باید در طول روز به صورت مداوم کار کند اگر این صدا بیش از اندازه زیاد باشد میتواند در طولانی مدت آزار دهنده باشد.

تهویه صنعتی -کارنو فن

0  نظر
ثبت نظر