.

جت فن چیست -بررسی ویژگی انواع جت فن

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

جت فن چیست -بررسی ویژگی انواع جت فن

جت فن چیست


جت فن (Jet Fan) ، به فن های اکسیال پیشرفته گفته میشود که کارایی آنها با توجه به تغییرات در پره های این مدل عوض شده است.

یکی از بزرگترین مشکلات در پارکینگ ها و تونل کمبود هوا است. از آنجایی ‌که خیلی از این فضا ها در زیرزمین یا در محیط ‌هایی هستند که تهویه به ‌صورت طبیعی امکان ‌پذیر نیست، بنابراین برای تهویه باید از یک وسیله استفاده شود. این وسیله، جت فن است که از انواع شیوه ‌های تهویه به صورت مکانیکی محسوب می‌ شود.

اگر در پارکینگ ها و تونل ها دقت کرده باشید حتما دستگاه ها و جت فن پارکینگی را دیده اید که زیر سقف نصب شده اند .

جت فن پارکینگ - کارنو فن
جت فن استفاده شده در پارکینگ


در پارکینگ ها و تونل ها همیشه دو بحث از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

1- تخلیه دود : تخلیه دود سبب خارج شدن دود از مکان مورد نظر و ورود آن به محوطه ای باز و خارج از محیط قبلی میشود. حال شاید بپرسید که جت ‌فن در کدام نوع دسته بندی قرار میگیرد.

2- کنترل دود : شامل روش هایی است که سبب می‌شود دود در مسیر طراحی شده توسط ما حرکت کند و همانجا بماند و فرصت لازم برای ورود آتش نشانان و تخلیه ی ساختمان را به افراد میدهد.

با توجه به نوع طراحی این جت فن ها ، سبب شده است که هوا از محیطی که آلوده است به محیطی که آلوده نیست حرکت کند. همچنین این مدل فن ها با ایجاد فشار قوی همانند فن فشار مثبت اتش نشانی عمل کرده باعث کنترل جریان دود و جلوگیری از حرکت آن به محیط ها اطراف میشود.

یک از مزیت های جت فن این است که نیاز به کانال کشی ندارند که همین امر سبب صرفه جویی در فضای پارکینگ و سیستم تهویه صنعتی به طور چشم گیری میشود.

همچنین جلوه کار تمیزتر می‌ شود و اجازه می‌ دهد تا نگهداری و عملیات نصب و تعمیرات به‌ سادگی صورت پذیرد.

آشنایی با عملکرد جت فن

جت فن ها معمولا از یک موتور محوری یا پروانه به عنوان نیروی محرکه اصلی استفاده می کنند. این نوع فن از یک موتور اصلی استفاده می کند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. و پروانه هایی برای گردش هوا این نام به دلیل شباهت آنها به نوع عملکرد موتورهای هواپیما، جت فن خوانده می شود.

موتور و پروانه جت فن در داخل یک پوسته استوانه ای قرار دارد که تمامی اجزای فن را در خود جای داده است. وقتی موتور روشن می شود پروانه در جت فن می چرخد. و در این شرایط به دلیل شکل استوانه ای فن فشار بسیار بالایی ایجاد شد. این فشار هوا می تواند در مسافت و سطح وسیعی گردش کند. و باعث تهویه یک منطقه بزرگ می شود

فن های جت در مقایسه با فن های معمولی تکنولوژی پیشرفته تری دارند و از یک پوسته استوانه ای تشکیل شده اند. در داخل سیلندر این فن ها از صداگیر، روتور، موتور و استاتور استفاده شده است. همانطور که در توضیحات بالا متوجه شدید جت فن ها به طور مستقل نمی توانند به تهویه مطبوع کمک کنند و باید ورودی هوای تازه و خروجی هوای آلوده داشته باشند تا جت فن بتواند هوا را بین آنها به گردش درآورد، دو ورودی و خروجی دارد.

جت فن - کارنو فن
جت فن تونلی


جت فن ها به چند دسته تقسیم میشوند؟


با توجه به نوع عملکرد و کاربرد جت فن ها به دو دسته محوری و گریز از مرکز تقسیم میشوند.

جت فن های گریز از مرکز با توجه به نیروی گریز از مرکز باعث حرکت 90 درجه ای هوا میشوند ولی نوع حرکت هوا در مدل محوری به صورت افقی است.

انواع جت فن


جت فن رادیال : این فن ها برای کنترل دود در زمان ها آتش سوزی است. این فن ها با نام های جت فن f300 و جت فن f400 نیز شناخته میشوند دلیل نام گزاری این فن ها این است که میتوانند به مدت دو ساعت در دمای 300 تا 400 درجه سانتی گراد مقاومت کنند.

بدنه جت فن های رادیال با مقاومت بالا ساخته میشوند که میتوانند در شرایط آتش سوزی به خوبی مقاومت کنند.

البته از این نوع فن میتوان در شرایط استاندارد هم استفاده کرد.

جت فن محوری دو جهته : با توجه به نام این مدل جت فن ،این فن ها توانایی تغییر جریان هوای مورد نیاز خود را دارند.

از این نوع جت فن در پارکینگ‌ها و تونل‌های کوتاه استفاده می‌شود و به دلیل طراحی خاصی که پره‌ها و موتورش دارد، قیمت آن نسبت به جت فن‌های ساده بالاتر است.

این جت فن ها هم همانند جت فن رادیال دارای گواهینانه Apluss+ است و میتواند در دمای 300 الی 400 درجه به مدت دو ساعت دوام بیاورد.

از ویژگی‌ های این نوع جت فن می‌ توان به قابلیت جا به‌ جایی موتور روی ریل موازی محور جت فن اشاره نمود که امکان انجام تعمیرات لازم را به ساده‌ ترین حالت ممکن تبدیل می ‌کند.

جت فن تک جهته : کاربرد جت فن که از نوع محوری است با دیگر جت فن ها تفاوت دارد.

مثلا از جت فن تک جهته در سیستم تهویه پارکینگ،تونل ها ،سوله و زیر گذرها استفاده میشود.

کلیه پروانه‌ های این جت فن‌ها بر اساس استاندارد ISO 1940/1-2003 است و به‌صورت استاتیکی و دینامیکی و استاندارد بالانس می ‌شوند.

جت فن کتابی -کارنو فن
جت فن کتابی


جت فن سانتریفیوژ : این نوع جت فن هوا را به صورت 90 درجه منتقل میکنند.

نوع ساز و کار این جت فن‌ ها با جت فن‌های محوری متفاوت است و از نوع گریزازمرکز است. جت فن سانتریفیوژ اختلاف ارتفاع کمتری را به وجود می‌آورند .

این جت فن در سیستم تهویه مجتمع و برج های مسکونی ، سیستم تهویه پارکینگ های زیرزمینی ،تهویه خط تولید کارخانه جات و ... استفاده میشوند.

جت فن قابل تنظیم : در این فن ها میتوان زاویه هوای ورودی و خروجی را به صورت دستی تغییر داد.

بدنه و پره‌های این نوع جت فن‌ها طراحی منحصر به فردی دارند و از آن‌ها در تونل‌هایی که قوس آنها زیاد است استفاده می‌شود.

جت فن قابل تنظیم
             -کارنو فن
جت فن های قابل تنظیم

چرا باید از جت فن استفاده کنیم؟


  1. ابعاد کوچک تر : در طراحی های مدرن مدیریت فضا اهمیت زیادی دارد و جت فن ها با طراحی خاص خود فضای بسیار کنی را اشغال میکنند.

  2. مصرف انرژی بسار کم : جت فن ها با توجه به استفاده از تکنولوژی به روز دنیا از مصرف انرژی بسیار کمی برخوردار هستند

  3. آلودگی صوتی بسیار کم: به دلیل اینکه فن های اصلی حرکت نسبتاً کمی هستند و (برای کنترل CO) با سرعت کمتری نسبت به سیستم های سنتی کار می کنند ، صدای کمتری ایجاد می کنند.

  4. صرفه جویی در هزینه :سیستم های جت فن هزینه کمتری نسبت به سیستم های مجاری دارند ، سریعتر نصب می شوند و نگهداری آنها ساده تر است.

در این مقاله کاربرد و انواع جت فن ها را بررسی کردین پس استفاده از جت فن ها روش مدرن و به صرفه تر در تهویه پارکینگ و تونل است که امروزه بسیار رایج شده است.

منبع

جت فن انواع جت فن
کاربرد جت فن جت فن

0  نظر
ثبت نظر