.

ایرواشر چیست؟ + بررسی کاربرد، اجزا و عملکرد

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

ایرواشر چیست؟ + بررسی کاربرد، اجزا و عملکرد

ایرواشر چیست و چه کاربردی دارد؟


آیا تا به حال نام دستگاه های تهویه کننده هوای محیط به نام ایرواشر را شنیده اید؟ یا با خود فکر کردید که ایرواشر چیست؟

تهویه کافی و همچنین حفظ رطوبت مناسب برای انواع مکان ها و به ویژه مکان های عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که عدم امکان فراهم کردن این شرایط گاهی حتی شرایط انتقال بیماری های واگیر را هم در مکان های شلوغ فراهم می کند.

دستگاه های تهویه کننده ایرواشر که از آن ها به نام هوا شور هم نام برده می شود، با ساز و کار مناسبی که دارند اقدام به پاکسازی هوای محیط می کنند.

با توجه به اهمیت بالای این دستگاه آشنایی با سازو کار و نحوه کارکرد آن، اجرای تشکیل دهنده، کاربرد ایرواشر و مزایای استفاده از دستگاه خالی از لطف نخواهد بود.

ایرواشر چیست -کارنو فن

ایرواشر چیست؟


ایرواشر بدون اینکه ساختار چندان پیچیده ای داشته باشد، قادر است با ساختاری که دارد به مانند یک فیلتر برای جداسازی ذرات آلوده از هوای اطراف عمل کند. در واقع نحوه عملکرد ایرواشر به گونه ای است که توانایی تمیز کردن هوای محیط را از ذرات ناپاکی دارد و به همین دلیل می تواند هوای پاکیزه و سالم را برای یک محیط به ارمغان آورد.

کاربرد ایرواشر تنها به همین موضوع ختم نمی شود بلکه به منظور گرفتن خشکی هوا و به دنبال آن ایجاد رطوبت مناسب برای هوا از این دستگاه استفاده می شود. گاهی در طراحی برخی از هواساز ها از ایرواشر استفاده می شود و گاهی هم بر حسب موقعیت مکانی، از ایرواشر به تنهایی بهره گرفته می شود.

اهمیت کاربرد ایرواشر زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که در فصول گرم سال از آن به عنوان دستگاه خنک کننده و نیز در فصول سرد سال به عنوان دستگاه گرم کننده از ایرواشر استفاده می شود. ساختار این دستگاه و همچین کاربردهای فراوان آن موجب شده است تا همواره استفاده از ایرواشر را در سیستم تهویه صنعتی یا حتی در تهویه ساختمان نیز مشاهده کنیم.


اجزای ایرواشر

اگر دستگاه ایرواشر را از نزدیک دیده باشید حتما متوجه شده اید که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به کولر های آبی طراحی شده است.

حال آنکه با نگاهی به فضای داخلی ایرواشر مشخص می شود که چندین جعبه در ساختار آن به کار رفته است که هر کدام از این جعبه ها نیز بر حسب ساختار ویژه خود دارای عملکردی متفاوت خواهند بود. در مجموع می توان اجزای تشکیل دهنده ایرواشر را به صورت زیر تشریح کرد:

· فیلتر تصفیه کننده هوا که از دو قسمت پیش فیلتر و همچنین فیلتر کیسه ای تشکیل شده است. کارایی این فیلتر ها به گونه ای است که اجازه ورود ذرات ریز گرد و غبار را به داخل محیط نخواهد داد و همچنین اینکه عملکرد فیلتر موجب تصویه هوا با دو راندمان مختلف می شود.

  • فن سانتریفیوژ که دارای قابلیت انتقال هوای تصویه شده به محیط را خواهد داشت.
  • تشتک به منظور نگهداری آب پاشش شده اضافی
  • دریچه بازدید
  • دیفیوزر
  • بویلر
  • کویل مسی و کویل فولادی با قابلیت تامین هوای گرم محیط در فصول سرد سال
  • اتاقک هوا شور که با ساختار خود قادر خواهد بود ذرات اضافی را از هوای دریافت شده جدا کند و به نوعی هوا را خنک نگه دارد.
  • نازل آب پاش با قابلیت پاشش آب در محیط جهت حفظ رطوبت مناسب در فضا
  • پمپ سیرکولاسیون برای گردش هوا

اجزای ایرواشر

عملکرد دستگاه ایرواشر


همانطور که در قسمت قبل نیز گفتیم، وظیفه فن در عملکرد دستگاه ایرواشر، دریافت و مکش هوا به داخل و سپس اعمال فرآیند غبار زدایی است.

بر این اساس با مکش هوا به داخل دستگاه، دو نوع فیلتر به نام های پیش فیلتر و فیلتر کیسه ای اقدام به جداسازی ذرات آلودگی از هوا می کنند.

این عمل به واسطه سیرکولاسیون به نازل های آب پاش انتقال پیدا می کند تا روند تهویه هوا در این قسمت ادامه پیدا کند‌.

در این مرحله نازل های موجود در دستگاه عملیات آب پاشی بر روی ذرات هوا را انجام می دهند تا به این طریق با نشستن مولکول های آب بر روی مولکول های هوا، دمای هوا کاهش پیدا می کند.

در واقع ذرات آب گرمای هوا را به خود جذب می کنند تا به این طریق در عین بخار شدن، رطوبت هوا را افزایش دهند و به دنبال آن هوای موجود خنک تر گردد.

در نهایت نتیجه عملکرد دستگاه در مکش هوا و انجام عملیات خنک سازی موجب تولید یک هوای تمیز، بدون ذرات گرد و خاک و همچنین خنک در محیط خواهد بود.

عملکرد ایرواشر در افزایش دمای هوا


همانطور که گفتیم، کاربرد ایرواشر ها علاوه بر خنک سازی هوای محیط، در ایجاد گرمای هوای برای فصول سرد سال نیز تعریف می شود اما چگونه؟ به منظور ایجاد عملکرد افزایش دمای هوای محیط، اقدام به طراحی لوله های مارپیچی در ایرواشر به نام بویلر شده است.

عملکرد بویلر به گونه ای است که جریان آب داغ را از خود عبور می دهد تا هوای مکش شده به داخل دستگاه با ایجاد تماس با بویلر، گرم شود.

در واقع ارتباط هوا با لوله های حاوی آب داغ موجب تبادل گرمایی و افزایش دمای هوا می شود که در نهایت این گرمای هوا می تواند در جهت گرمایش محیط به کار رود.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آب درون بویلر چگونه داغ می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که به منظور تامین انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای آب درون بویلر از یک منبع حرارتی استفاده می شود.

حال این منبع حرارتی می تواند در فضاهای نه چندان بزرگ یک آبگرمکن کوچک و یا اینکه یک موتور خانه در محیط های صنعتی باشد.

عملکرد ایرواشر

کاربرد ایرواشر


با توجه به مطالب عنوان شده می توان گفت که کاربرد ایرواشر در ۳ عمل تصویه هوا، خنک کنندگی هوا و نیز افزایش دمای هوای خلاصه می شود.

بر این اساس از یک دستگاه می توان ۳ نوع کاربرد مختلف را دریافت کرد و این همان چیزی است که موجب صرفه جویی در هزینه های اضافه می شود.

در واقع به جای اینکه هزینه های زیادی بابت خرید یک تصویه کننده هوا، یک سیستم گرمایشی و نیز یک سیستم سرمایشی برای فصول مختلف صرف شود، می توان تنها با خرید ایرواشر به تمامی این موارد دست پیدا کرد.

همچنین اینکه گستردگی کاربرد ایرواشر در کنار قیمت مناسب آن موجب شده است تا موارد استفاده از محصول افزایش پیدا کند تا جاییکه در بسیاری از مراکز صنعتی مانند کارگاه های پارچه بافی، مرغداری ها، سیستم تهویه اشپزخانه صنعتی و دیگر مراکز صنعتی از ایرواشر استفاده شود.

 تهویه مطبوع استخر-کارنو فنحتما بخوانید: تهویه مطبوع استخر

و در پایان


حال که با کاربرد ایرواشر و دیگر خصوصیات این دستگاه آشنا شدید اگر قصد خرید این محصول را دارید، باید بگوئیم که انواع ایرواشر را با ظرفیت های متفاوت و در بهترین کیفیت می توانید از کارنو فن تهویه نمایید.

لازم به ذکر است که امکان خرید انواع ایرواشر ها بر حسب آب و هوای منطقه شما و همچنین ظرفیت ایجاد گرما و سرما مورد نیاز در کارنو فن فراهم شده است.

این مجموعه با سابقه سال های زیادی درحال عرضه انواع سیستم تهویه صنعتی در بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است.

0  نظر
ثبت نظر