.

انواع ایرواشر و معرفی کامل اجزای آنها

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

انواع ایرواشر و معرفی کامل اجزای آنها

انواع ایرواشر( هوا شور)


انواع ایرواشر (Types of air washers) ، ایرواشر ها حالت گرمایشی ندارند و اگر آنها را در حالت سرد قرار ندهید می توانند هوا را گرم کنند. اگر از آب گرم برای گرم کردن هوا استفاده شود، امکان تولید گرما وجود دارد.

ایرواشر یک دستگاه برای خنک کردن یا گرم کردن محیط با توانایی فیلتر هوا، پاکسازی و ایجاد رطوبت در هوا است.

و در محیط های مختلف از جمله سوله ها و تهویه ساختمان به منظور تهویه هوا بکار می رود. انواع ایرواشر از جمله ایستاده، دیواری، سقفی و هایژنیک دارای عملکرد مختلف هستند.

از این رو برای خریداری ایرواشر مناسب مکان خود، باید نکات مختلف از جمله ابعاد فضایی که می خواهید در آن از ایرواشر استفاده کنید را در نظر بگیرید. در این مقاله با کارنو فن همراه باشید تا انواع ایرواشر را باهم بررسی کنیم.

انواع ایرواشر کارنو فن
انواع ایرواشر صنعتی

عملکرد انواع ایرواشر چگونه است؟

همانطور که در بالا بیان شد ایرواشر یا هوا شور یک سیستم تهویه هوا و رطوبت ساز است که در مکان های مختلف از آن استفاده می شود. به این دلیل عملکرد دستگاه ایرواشر شبیه دستگاه هواساز است. در اصل این دستگاه ها حالت گرمایشی ندارند ولی اگر آن ها را در حالت سرمایش قرار ندهید، می تواند هوا را گرم کند.

اگر با ایرواشر اشنایی ندارید پیشنهاد میکنم مقاله ایرواشر چیست را مطالعه کنید.

البته برای این منظور ایرواشر ها باید دارای کویل آب گرم باشند. به طور کلی سلولز های داخل ایرواشر ها هوای گرم را جذب می کنند. سپس آب سرد توسط لوله های داخل دستگاه اسپری می شود. آب پودری که اسپری شده گرمای هوا را جذب می کند و آب پودر شده ای که تمایل بالایی برای بخار دارد با جذب گرما بخار می شود.


اجزای مختلف انواع ایرواشر

ایرواشرها از اجزای مختلفی از جمله هواکش، فیلتراسیون، کویل، دریچه و بدنه ساخته شده اند. در ادامه به توضیح هرکدام از این اجزا می پردازیم.

  1. هواکش (فن)
  2. هواکش از مهم ترین اجزای ایرواشر که یکی از اصلی ترین بخش های آن نیز حساب می شود. فن درون دستگاه دارای قدرت و توان مختلفی می باشد که نسبت به ابعاد مکان مورد استفاده انتخاب می شود. در حقیقت قدرت انتخاب دستگاه متناسب با فن آن محاسبه می شود.

    از محبوب ترین هوا کش هایی که در درون دستگاه ایرواشر استفاده می شود، فن دایرکت درایو می شود. دلیل پرطرفدار بودن این فن بی صدا بودن آن در مقایسه با سایر فن ها است.

  3. فیلتر
  4. در انواع ایرواشر برای تمیز کردن هوا و پاکسازی آن از آلودگی و گرد و غبار از فیلتر های گوناگون استفاده می کنند. انواع مختلف این فیلتر ها سلولزی، پلی اتیلن و فلزی هستند.

  5. کویل
  6. برای ایجاد هوای گرم در سیستم ایرواش به طور معمول از کویل استفاده می کنند. عملکرد این بخش برای گرمایش به این صورت است که باید به پکیج متصل شود و از گرمای پکیج برای گرم کردن آب درون خود استفاده کند. با عبور هوا از آن گرم شده و محیط اطراف را گرم می نماید.

  7. بدنه
  8. بدنه ایرواشر ها از جنس فولاد گالوانیزه یا استیل می باشد. این ورقه ها از استحکام و طول عمر بالایی برخوردار است.

  9. دریچه

بر روی بدنه ی دستگاه ایرواشر چهار دریچه وجود دارد. یک دریچه برای هوای تازه، یک دریچه مخصوص خروج هوای برگشتی از داخل ایرواشر و دو دریچه دیگر برای انتقال هوای رفت و برگشت است. دو دریچه ای انتقال هوای رفت و برگشتی به کانال اتصال دارند.

جزیات ایرواشر-کارنو فن
اجزای ایرواشر

انواع مدل ایرواشر

بدلیل برندهای مختلف که این دستگاه را تولید می کنند، انواع ایرواشر های گوناگون در بازار وجود دارد. از این رو مدل های ایرواشر را بر اساس مکان قرار گیری دسته بندی می کنند.


ایرواشر سقفی چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع ایرواشر، نوع سقفی آن می باشد. محل قرارگیری این مدل، سقف کاذب منازل و واحدهای اداری و تجاری یا در بام آنها می باشد.

جابجایی هوا نیز توسط کانال کشی صورت می پذیرد‌‌. مزیت مهم استفاده از ایرواشر های سقفی، قدرت بالای آنها و امکان نصب آن ها در جاهای مختلف می باشد.

نقطه ضعفشان نیز به هزینه بالایشان در مقایسه با دیگر انواع ایرواشر مربوط می شود. نکته آخر در خصوص ایرواشر های سقفی کلاس بندی آنها می باشد‌. به طور کلی این مدل در سه کلاس مختلف تولید می گردد. مشتریان با بررسی شرایط خود از جنبه های مختلف بایستی انتخاب مناسب را انجام دهند.


ایرواشر دیواری مدل دیگری از ایرواشرها

اگر فضایی که قصد تهویه اش را دارید کوچک می باشد، از ایرواشر دیواری استفاده نمایید. ایرواشر دیواری این امکان را دارد که با نصب یک عدد فیلتر در خروجی آن، هوایی پاک را به شما تحویل دهد. این مدل نیز در دو کلاس مختلف تولید می گردد و در بازار می توانید تحت عنوان کلاس های ۴ و ۶ به دنبال آن باشید.


آیا با انواع ایرواشر ایستاده آشنایی دارید؟

ایرواشر ایستاده نیز مدل دیگری از انواع ایرواشر می باشد. نصب آسان، راه اندازی سریع و امکان استفاده از آن در مکان های مختلف از ویژگی های مثبت این مدل می باشد.

عموما ایرواشر ایستاده را در فضاهایی نظیر مدارس و آموزشگاه ها نصب می نمایند. از دیگر ویژگی های مثبت ایرواشر ایستاده، امکان تنظیم دما بر اساس شرایط محیطی موجود می باشد.

برای مدل ایستاده ایرواشرها نیز سه کلاس تعریف نموده اند. مشتریان می توانند بر اساس قدرت مورد نیاز خویش از بین این سه کلاس، دست به انتخاب بزنند. در این مدل نیز قابلیت استفاده از فیلتر جهت دریافت هوای تمیز فراهم گردیده است. این فیلتر در محفظه ایرواشرهای ایستاده تعبیه می گردد.


ایرواشر هایژنیک، مدلی مناسب برای اتاق های تمیز می باشد

اتاق های تمیز عموما به مکان هایی گفته می شود که هوا در آنها بایستی کاملا تمیز بوده و به دور از هرگونه میکروب و آلودگی باشد. مصادیق این اتاق ها نیز اتاق های عمل، آزمایشگاه ها و کارخانجات تولید مواد شوینده می باشند.

جنس این مدل از ایرواشر، استیل می باشد. علت انتخاب این جنس، مقاومت بالای آن در برابر جذب میکروب هاست. همانطور که گفتیم مدل هایژنیک در اتاق های تمیز استفاده می گردد.

لذا طبیعیست که از انواع مختلف فیلتر در ساخت آن کمک بگیرند. فیلتر هایی مانند هپا، آلومینیومی و بگ فیلتر نمونه هایی از آنها می باشند. همچنین از سیستم یو وی و فیلتر پلیتد نیز در ساختار آن استفاده شده است. قدرت پاک کنندگی این مدل به حدی است که می تواند هوا را به میزان ۹۹ درصد از انواع آلودگی عاری سازد.

ایرواشر ایستاده -کارنو فن
ایرواشر ایستاده یکی از انواع ایرواشر است

نکات مهم دیگری در خصوص انواع ایرواشر

قیمت انواع ایرواشر با توجه به نوع و سایز دستگاه متفاوت است . با توجه به منطقه ای که می خواهید از ایرواشر استفاده کنید، نوع ایرواشر باید بسته به منطقه و رطوبت انتخاب شود و قیمت ایرواشر نیز با توجه به این موارد تعیین می شود.

انواع ایرواشر ها قابلیت استفاده در نواحی مرطوب و شرجی را ندارند و از آنها بایستی در نواحی خشک استفاده نمود. همچنین ایرواشرها نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی مثل چیلر به میزان کمتری دما را کاهش می دهند. بنابراین نمی توان از آنها در اماکن شلوغی مثل سالن های همایش و ورزشگاه ها استفاده نمود. وزن کم، قیمت مناسب و عملکرد ساده در تولید رطوبت و خنک سازی هوا، از جمله مزیت های این دستگاه به حساب می آید.

0  نظر
ثبت نظر