.

چیلر چیست؟ بررسی تخصصی کاربرد و انواع چیلر

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

چیلر چیست؟ بررسی تخصصی کاربرد و انواع چیلر

چیلر چیست؟


چیلر چیست؟ دستگاهی می ‌باشد که طی فرایندی در یک چرخه مشخص، حرارت را از یک بخش دستگاه به بخش دیگر آن انتقال می ‌دهد. فرایند صورت گرفته تقطیر و تبخیر نمودن مبردی است که میان اجزای chiller در گردش است. در واقع این دستگاه نوعی سیستم سرمایشی می ‌باشد که گرمای موجود در جریان سیال را طی فرایندی جذب می‌ کند.


کاربرد چیلر

کار چیلر، سرد کردن آب برای سرمایش هوای ساختمان و یا بکار بردن آن در مصارف صنعتی می ‌باشد. آبی که از طریق chiller سرد شده است، توسط پمپ و از راه لوله کشی به قسمت‌های توزیع کننده هوای سرد همچون فن کویل های نصب شده درون ساختمان و یا دستگاه هواساز فرستاده می ‌شود.

لوله‌هایی که انتقال آب سرد از طریق آنها انجام می ‌شود به درستی عایق‌کاری می ‌شوند تا موجب حفظ دمای آب سرد شوند. آب سرد به غیر از سرمایش ساختمان‌ها، قادر خواهد بود به عنوان آب خنک کننده یک دستگاه در فرایند‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

آب سرد چیلر در مداری بسته در جریان می ‌باشد. مدار بسته به این معنی است که آب درون کویل‌ها و لوله‌ها جریان می ‌یابد و برای تبخیر آن راهی وجود ندارد. می ‌توان عنوان کرد که chiller ها از نظر نوع کاربرد، در دو دسته برودت صنعتی و تهویه مطبوع قرار می‌ گیرند.

چیلر چیست-کارنو فن
چیلر تراکمی

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع

یکی از نمونه‌های سیستم تهویه مطبوع آبی، چیلر می ‌باشد. به این صورت که آب سرد خارج شده از chiller با گردش یافتن داخل مبدل‌های حرارتی هوایی همچون فن کویل، ایر کویل و کویل هواساز، جریان هوای خنک لازم برای سرمایش فضای اداری، تجاری، صنعتی، مسکونی و... را فراهم می‌ سازد. در این حالت دمای آب وارد شده به کویل با گرمایی که از هوا دریافت می ‌کند، افزایش پیدا می‌ کند و برای اینکه تا دمای استاندارد برسد، دوباره به chiller برمی گردد.

متداول‌ترین استفاده از آب سرد چیلر در زمینه تهویه مطبوع، استفاده آن در کنار فن کویل می ‌باشد. فن کویل همانگونه که از نام آن مشخص می ‌باشد، از فن دمنده و مبدل حرارتی به نام کویل تشکیل شده است، که با یک مدار کنترلی ساده و فیلتر ترکیب می ‌شود. در هر فضایی که مستقل باشد، با به کار بردن فن کویل می‌توان شرایط کنترل مستقل دمای فضا را فراهم کرد.

در فضاهایی مانند تالار‌های پذیرایی، سالن‌های ورزشی، نمایشگاه‌ها و به طور کلی در فضاهایی که احتیاجی به تفکیک دمایی وجود ندارد، از هواساز استفاده می‌ شود. هواسازها توسط یک کویل سرمایشی و با استفاده از آب سرد chiller ، تولید جریان هوای سرد مورد نیاز را بر عهده دارند.

ساختار ایرکولر دقیقا شبیه به اواپراتورهای هوایی می‌ باشد که در سردخانه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با این تفاوت که آب سرد و یا گرم به جای ماده مبرد در داخل لوله‌های کویل آن جریان پیدا می‌ کند.

ایر کولر حجم و فشار هوادهی بیشتری نسبت به فن کویل دارا می‌باشد. اصولا در سالن‌های تولید و سوله‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در پروژه‌هایی که به هوای تازه نیاز چندانی ندارند و شرایط برای کانال‌کشی برای توزیع هوا فراهم نمی ‌باشد، از ایر کولر به جای هواساز استفاده می ‌شود.


کاربرد chiller در برودت صنعتی

در خیلی از فرآیندهای صنعتی که به فرآیند سرمایش نیاز دارند، همچون خنک کردن مکانیزم‌ها و ماشین‌آلات موجود در خط تولید، از آب سرد تولیدی چیلر استفاده می‌ شود. صنایعی همچون تزریق و ریخته‌گری، پلاستیک، فلزکاری، ماشین ابزار، جوشکاری، پتروشیمی، داروسازی، تولید و نگهداری مواد غذایی، کاغذ و سیمان و... از نمونه‌های کاربرد chiller در سیستم تهویه صنعتی می ‌باشند.

چیلر تراکمی-کارنو فن
چیلر در انواع سیستم تهویه صنعتی کاربرد دارد

انواع چیلر

چیلر های تراکمی و جذبی دو نوع اصلی چیلرها می ‌باشند. هر کدام از این چیلرها در انواع مختلفی تقسیم‌بندی می ‌شوند.

  1. چیلر های تراکمی: chiller تراکمی بر اساس نوع کندانسور و نوع کمپرسور دسته‌بندی می‌ شود.
  2. چیلر های تراکمی بر اساس نوع کندانسور: چیلر های تراکمی آب خنک و چیلرهای تراکمی هوا خنک، بر اساس نوع کندانسور می‌باشند.

    کندانسور قسمتی از chiller می ‌باشد که گرمای chiller در آن باید دفع شود. اگر دفع آن با فن انجام شود به آن هوا خنک می ‌گویند. اگر توسط آب، این دفع انجام شود به آن آب خنک می‌ گویند.

    چیلر های تراکمی بر اساس کمپرسور: برای راه‌اندازی سیکل و فرآیند فشرده‌ سازی مبرد، در کل چهار نوع کمپرسور وجود دارد که عبارتند از کمپرسور اسکرو یا مارپیچی، کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی، کمپرسور حلزونی یا اسکرول و کمپرسور سانتریفیوژ یا گریز از مرکز.

    اجزا اصلی چیلر تراکمی:

    🔷 کمپرسور و موتور الکتریکی محرک آن

    🔷 مبرد سیکل

    🔷 مبدل حرارتی اواپراتور

    🔷 شیر انبساط

    🔷 مبدل حرارتی کندانسور

  3. چیلر های جذبی: برخلاف chiller تراکمی در چیلر جذبی، به جای کمپرسور از جذب کننده و مولد حرارتی استفاده می ‌شود. سیستن لیتیوم بروماید عمومی تریت، خنک کننده در chiller جذبی می ‌باشد.

انواع چیلر جذبی عبارتند از:

چیلر جذبی تک اثره: انواع chiller جذبی که فقط یک ژنراتور در سیکل برودتی خود داشته باشند، chiller جذبی تک اثره نامیده می ‌شوند. بر اساس منبع گرمایی ژنراتور در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند:

🔷 آب گرم با دمای پایین‌تر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد

🔷 آب داغ با دمای بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد

🔷 بخار فشار پایین با فشار پایین‌تر از ۱۵ پوند بر اینچ مربع

چیلر جذبی دو اثره: گروهی از چیلر های جذبی که دارای دو ژنراتور دما پایین و دما بالا می ‌باشند را دو اثره می گویند.

به این صورت که محلول رقیق خارج شده از جذب کننده به سمت ژنراتور دما بالا پمپ خواهد شد و در تماس با لوله‌های داغی که درون ژنراتور عبور کرده، مبردی که در آن وجود دارد تبخیر می‌ شود و از ژنراتور خارج می گردد.

باقیمانده محلول در ژنراتور که حالا غلظت متوسطی دارد، موازی بخار مبرد حاصل شده به ژنراتور دما پایین وارد می‌شود. این نوع چیلرها با توجه به نوع منبع گرمایی ژنراتور، در دو دسته بخار فشار بالا و شعله مستقیم، تقسیم‌بندی می ‌شوند.

انواع چیلر-کارنو فن
چیلر جذبی و چیلر تراکمی از انواع چیلر میباشند

اجزای چیلر

اجزای چیلر عبارتند از:

  • اواپراتور: وظیفه سرد کردن آب برای ایجاد سرمایش
  • ماده جاذب: حفظ فشار اواپراتور در حالت خلا از راه جذب بخار موجود
  • کندانسور: در کندانسور بخار آبی که از محلول مبرد آزاد شده، بعد از خنک شدن، به آب تبدیل می ‌شود.
  • ژنراتور: ژنراتور برای بازگرداندن لیتیم بروماید به غلظت اولیه به کار برده می‌شود.
  • برج خنک کننده: خنک کردن آب خنک کاری، وظیفه آن می ‌باشد.

تهویه استخر   - سیستم های تهویه کارنوحتما بخوانید: تهویه مطبوع استخر

0  نظر
ثبت نظر