.

روفتاپ پکیج چیست؟ 0 تا 100 کاربرد روفتاپ پکیج

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

روفتاپ پکیج چیست؟ 0 تا 100 کاربرد روفتاپ پکیج

روفتاپ پکیج چیست؟


روفتاپ پکیج یکی از محصولاتی است که امروزه پا به عرصه تکنولوژی و فناوری گذاشته است و راندمان بالای انرژی آن باعث شده است که به یکی از بهترین محصولات تهویه مطبوع هوا تبدیل شود. روفتاپ یک دستگاه کاملا مستقل است که ساختار ترکیبی آن از کنداسیونگ نشر شیر انبساط و همچنین چیلر بدون اپراتور است.

هوای تولید شده از آن تسویه شده است و یکی از بهترین محصولات تامین کننده هوا است.

روفتاپ پکیج-کارنو فن

روفتاپ پکیج

هنگامی که روفتاپ پکیج نصب شود، مبرد حالت گازی سرد با فشار کم، به کمپرسور خواهد رسید. سپس در کمپرسور به مبردی با فاز گازی اما فشار بالا و دمای بالا می رسد و به سمت کویل کندانسور جریان پیدا می کند. آنجا، فلز درون کویل ها، حرارت را گرفته و به خود جذب کرده و به عبارتی گرما را متفرق می کنند. فن کندانسور نیز این حرارت را به سمت بیرون ساختمان پکیج هدایت می کند.

در حقیقت هنگامی که هوای استفاده شده گرم وارد یونیت روفتاپ پکیج می شود، هوای تازه درون کانال جریان می یابد تا وارد ساختمان شود. جلوی هوای بازگشتی هم فیلترهایی وجود دارد تا از ورود مواد آلاینده و اضافی جلوگیری کند.

به دلیل انکه از این دستگاه در پشت بام استفاده می ‌شود به روفتاپ پکیج نامگذاری شد بر اساس سیکل تراکمی بخار روشن می‌ شود و کارایی زیاد آن باعث شده است که افراد زیادی از آن استفاده کنند.

این وسیله که بسیار توان بالایی دارد باعث می شود حرارت کاهش یابد و با استفاده از هواساز در دستگاه هوای سرد وارد محوطه گردد.

این دستگاه در اندازه های مختلف تولید میشود. هنگامی که دما کاهش یافت با استفاده از وسایل سرمایشی به محیط باز می گردد و باعث می گردد که محیط خنک شود. کمپرسور با توجه به ظرفیتی که دارد باعث متراکم سازی گاز می گردد و با توجه به اندازه گیری دمای کمپرسور ها متغیر می ‌شود و می‌ توان ظرفیت دمای تولیدی آنها را کنترل کنید.

کندانسور از جمله محصولاتی است که باعث افزایش بهره وری و بالا رفتن کیفیت آب می شود. کندانسور اول گاز داغ را از کمپ رسیور خارج می‌کنند، سپس آن را به صورت خنک تبدیل به گاز می نماید شیر انبساطی آن مانند دستگاه چیلر است.

این دستگاه باعث خنک سازی محیط می شود اپراتور هوایی باعث عبور و مرور هوای خنک می شود و به صورت خالص و تمیزی آب ها را به درون روفتاپ ها هدایت می کند.


اجزای تشکیل دهنده روفتاپ

اجزای تشکیل دهنده روفتاپ ها مختلف است و هر کدام از این اجزا باعث می شود که روفتاپ به راحتی کارکنند. روفتاپ اگر اعضای آن به درستی کار نکند باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

فیلتراسیون یکی از اجزای اصلی روفتاپ پکیج است که به لحاظ حفظ سلامتی افراد کمک فراوانی می‌کند. اهمیت بالای آن باعث شده است که در تمام روفتاپ ها از آن استفاده شود این دستگاه تقریباً یک دستگاه بزرگ است و از دو لایه فیلتر برای پاک کردن جریان هوا و پاکسازی جریان هوا استفاده می گردد.

روفتاپ ها با استفاده از فیلتراسیون کارهای زیادی انجام می دهد. فیلتراسیون روفتاپ ها سه دسته است که عبارت است از:

  1. فیلتر کیسه ای
  2. پیش فیلتر پایبند
  3. پیش فیلتر فلزی

که بر اساس جنس روفتاپ ها از آن استفاده می شود. معمولاً در روفتاپ های بزرگ و فلزی از پیش فیلتر فلزی استفاده می شود.

اجزای  روفتاپ پکیج-کارنو فن

اجزای روفتاپ پکیج


یکی دیگر از کاربرد های روفتاپ پکیج تولید هوای گرم است. روفتاپ پکیج ها علاوه بر دمای سرمایشی، دمای گرمایشی نیز ایجاد می کنند. روف تاپ ها با استفاده از معماری خاص خود میتوانند برای تولید گرما و سرما استفاده شوند.

انواع کویل گرمایشی عبارت است از:

  1. کویل آبی
  2. کویل احتراقی
  3. کویل برقی

از اجزای مهم روفتاپ پکیج ها هوادهی است که اگر دچار اختلالاتی شود دستگاه به هیچ عنوان روشن نمی شود. این قسمت بر اثر فشار استاتیکی روشن می ‌شود و باعث مقاوم ‌سازی فنی می‌گردد.

روفتاپ ها در مقایسه با وسایل مختلف مثل هواساز و چیلر و کولر گازی ترکیبات مختلفی دارد و با استفاده از اجزای مختلف که دارد سبب تمایز آنها می ‌شود.

ظرفیت روفتاپ پکیج ها متفاوت است و حجم دهی آنها کاملاً محدود است و تا حداکثر ۳۵ هزار gsm را محدود می شود. روفتاپ دارای ظرفیت‌ های سنگین است و بیشتر در مکان های بزرگ استفاده می گردد.

قیمت این دستگاه از آن در مقایسه با چیلر ها گران تر است. نسبت راندمان انرژی بالای آن باعث شده است که به یکی از دستگاه ‌های عالی تبدیل شود.

یکی از امتیاز های مثبتی که این دستگاه دارد کاهش مصرف انرژی است که همین امر باعث استقبال مردم از روفتاپ پکیج شده است. کاربری محدود دستگاه باعث شده است که فقط بتواند از یک بخش خنک یا گرم روفتاپ استفاده کنند.

اما در چیلر و دستگاه‌ های دیگری مثل فن کویل در جهت مصارف مختلف استفاده می شود و می توان همزمان از آب سرد همراه با هوای داغ استفاده کرد در صورتی که در روفتاپ ها اینگونه نیست.

 روفتاپ پکیج

محل نصب و قرار گیری روفتاپ پکیج


کاربرد های روفتاپ پکیج

کاربرد روفتاپ پکیج بسیار مختلف است. این دستگاه شبیه دستگاه چیلر است. اما دارای تفاوت هایی است که باعث شده است افراد زیادی از آن استفاده کنند.

روفتاپ ها برای مکان هایی که دارای فضای یکپارچه با متراژ تقریباً بالا هستند استفاده می گردد. از جمله کاربردهای روفتاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، تالارهای پذیرایی، رستوران ها، کارگاه های صنعتی، کارخانه ها، راهروها، فضای پاساژها، راهرو، هتل ها و مراکز تفریحی، سالن ها، تهویه باشگاه ورزشی، فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ، سالن سینما، سالن سیمینار و اجتماعات و نمایشگاه ها استفاده می شود. روفتاپ ها در اندازه های مختلف روانه بازار شده اند و افراد بر اساس نیازشان از آنها استفاده می‌کند.

هر چقدر ماهیت بزرگتر باشد استفاده از روفتاپ پکیج ها بهتر است. بنابراین روفتاپ ها برای مکان های کوچک مثل خانه های ۵۰ تا ۳۰۰ متری مناسب نیستند.

روفتاپ ها مناسب مکان های بزرگ مکان های تجاری و آموزشی هستند. روفتاپ ها در رنگ های سفید مشکی طوسی وجود دارد و رنگ آنها محدود است. روفتاپ معمولاً به کناره های پایین دیوارها می چسبند و نصب آن باید توسط افراد کاردان صورت گیرد .

0  نظر
ثبت نظر