.

فن سانتریفیوژ فوروارد چیست؟ بررسی 4 نکته طلایی هنگام خرید

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

فن سانتریفیوژ فوروارد چیست؟ بررسی 4 نکته طلایی هنگام خرید

فن سانتریفیوژ فوروارد چیست


فن سانتریفیوژ فوروارد (Forward centrifugal fan) نوعی از فن سانتریفیوژ به حساب می‌آید که روی پروانه آن تیغه هایی رو به جلو نصب شده است که در روی این تیغه د‌ه ها انحنای قرار دارد.

جهت این انحنا ها در جهت گردش ساعت گرد و پروانه می باشد بنابراین فن سانتریفیوژ فوروارد می تواند مقادیر بسیار زیادی از هوا را با فشار بالا منتقل کند و یا آن را جا به جا کند. در ادامه این متن می خواهیم فن سانتریفیوژ فوروارد را به صورت کامل توضیح دهیم و مقایسه آن با فن های دیگر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

فن ها به انواع مختلفی مثل فن های خانگی و صنعتی تقسیم بندی می شود این نوع از فن ها اگر چه شباهت های خاصی نسبت به هم دارند و قطعات آن ها مشترک است اما فن های صنعتی با توجه به اینکه هوای بیش تری را جا به جا می کنند به قدرت بیشتری هم نیاز دارند.

فن سانتریفیوژ فوروارد
فن سانتریفیوژ فوروارد


فن سانتریفیوژ از قوی ‌ترین فن های صنعتی به حساب می‌آید که بیشتر برای محیط های وسیعی مثل کارخانجات و محیط های کارگاهی اداری و تجاری و سیستم تهویه صنعتی کاربرد دارد.

فن فروارد با توجه به سیستم عملکردی که دارد یکی از نمونه‌ های سانتریفیوژی به حساب می‌آید که می‌تواند آن را فن گریز از مرکز و یا فن پروانه منحنی به جلو یا همان فوروارد نامید.

تفاوت فن سانتریفیوژ فوروارد و فن سانتریفیوژ بکوارد در شکل ظاهری آن ها می باشد در فن بکوارد تیغه پروانه به صورت انحنا در عقب آن قرار گرفته است و در فن های فروارد همانطور که از اسمش پیدا است تیغه پروانه به سمت جلو می باشند.

باید این مورد را ذکر کرد که حرکت پروانه منحنی به دو سمت میباشد یکی عقب یکی جلو، حرکتی که به سمت عقب میباشد خلاف عقره های ساعت میگردد و هوا را میمکد و حرکت دوم که به سمت جلو میباشد در جهت عقربه های ساعت میگردد و هوا را هل میدهد، البته این موضوع به صورت کامل ثابت نیست و ممکن است در مواردی خاص با توجه به نوع نیاز و طراحی محل نصب بر عکس این موضوع باشد.


عملکرد فن سانتریفیوژ فوروارد

با توجه به مواردی که گفته شد فن سانتریفیوژ فوروارد از نوع فن سانتریفیوژ است که جریان هوا در فن فوروارد به وسیله نیروی گریز از مرکز به وجود می آید.

در فن های فوروارد علت به جلو هل دادن هوا وجود تیغه هایی است که یه سمت جلو خم شده (حرکت در در جهت عقربه های ساعت) خروج هوا به صورت خط مماس بر فن انجام می گیرد فن سانتریفیوژ فروارد در دو حالت فن سانتریفیوژ فروارد یک طرف و فن سانتریفیوژ فوروارد دوطرفه تولید میشوند.

برای انتخاب نوع فن فروارد باید ظرفیت‌ های مورد نیاز به تولیدی فن محل نصب مثل کارخانه اداره آزمایشگاه منزل و غیره و همچنین ابعاد محل نصب مورد بررسی قرار گرفته باشد هر کدام از عواملی که گفته شد بر کارایی فن تاثیر بسزایی می گذارد.

جزییات فن سانتریفیوژ فوروارد-کارنو فن
جزییات فن سانتریفیوژ فوروارد


انواع فن سانتریفیوژ فوروارد

دو نوع فن وجود دارد که از موتور پروانه منحنی فوروارد استفاده می کنند:

فن تک ورودی : هوا را از یک طرف غلاف و از طریق ورودی کناری خود جذب کرده و آن را به خروجی مربعی هدایت می کند (این کار را با یک فلنج نصب شده انجام می دهد).

فن دو ورودی : دارای یک محفظه پیمایش گسترده است و هوا را از هر دو طرف اسکرول به داخل می کشد و سپس آن را به خروجی مربعی گسترده تر می رساند.

در مقابل در فن سانتریفیوژ بکوارد، قسمت مکش، هوا را از مرکز فن به داخل هدایت می کند که منجر به تغییر جهت 90درجه ای جریان هوا ورودی و خروجی می شود.

تفاوت بین فن بکوارد و فوروارد

از کاربرد های مشترکی که در فن جلوبرنده و فن بکوارد وجود دارد تهویه هوای محیط است. در ادامه با برخی از تفاوت های میان این دو سانتریفیوژ قرار دارد به صورت مختصر آشنا می شوید.

مهم ترین تفاوت ها در این دو فن در شکل و ساختار پروانه آن ها است به طوری که جهت قرارگیری و حرکت پره ها با هم متفاوت است تعداد پره های به کار رفته در فن پروانه‌ ای جلوبرنده به دلیل نیاز به تولید هوای بیش تر از مدل فن بکوارد می باشد.

فن سانتریفیوژ فوروارد نسبت به فن بکوارد برای تولید جریان هوا به سرعت کمتری احتیاج دارد که مورد استفاده هر دو فن تهویه هوای محیط می باشد.

اما فوروارد قابلیت حجیم ‌سازی هوا را هم دارد سر و صدای تولیدی در زمان استفاده از فن فوروارد در مقایسه با بکوارد کمتر است.

این را هم باید در نظر داشته باشید که فن سانتریفیوژ فوروارد نیاز به سرویس و نگه داری زیادی دارد که این میتواند نقطه ضعف این مدل از فن های سانتریفیوژ باشد.

به دلیل ساختار خاص فن های سانتریفیوژ بکوارد و با توجه به بزرگ تر بودن تیغه های آن، معمولا این فن ها از فن سانتریفیوژ فوروارد سنگین تر هستند.

عوامل موثر در نگهداری از فن های سانتریفیوژ فوروارد

در صورتی که استاندارد های لازم در نصب و راه اندازی فن های سانتریفیوژ فوروارد رعایت شود، علاوه بر افزایش کارایی، طول عمر هواکش نیز افزایش خواهد یافت. مواردی که در راه اندازی و نگهداری از این فن ها باید به آن ها توجه داشت شامل موارد ذکر شده در ذیل می شود:

فن سانتریفیوژ فوروارد یا هواکش گریز از مرکز فوروارد در فواصل زمانی معین می بایست روغن کاری شود توصیه می شود از روغن با کیفیت و استاندارد در روغن کاری فن سانتریفیوژ فوروارد استفاده نمایید.

بررسی دوره ای سلامت قطعات از نکات مهم در فن سانتریفیوژ فوروارد محسوب می شود.

بررسی ارتعاشات و عدم لغزش فن نیز از موارد مهم در نگهداری فن سانتریفیوژ فوروارد محسوب می شود.

بررسی مطابقت میزان کارکرد موتور و سایر موارد فنی هواکش با استاندارد های طراحی آن نیز از نکاتی است که باید درباره فن سانتریفیوژ فوروارد یا هواکش گریز از مرکز فوروارد مد نظر قرار داده شود.


هنگام خرید فن سانتریفیوژ فوروارد به چه مواردی توجه کنیم؟

موارد مختلفی که می توان در خرید هواکش های سانتریفیوژ فوروارد در انواع تک مکشه و دو مکشه به آن ها توجه کرد عبارتند از

  1. فشار هوای مورد نیاز: با توجه به اینکه فن های سانتریفیوژ فوروارد برای فشار هوای تقریبا کم مناسب هستند، لذا بهتر است متناسب با فشار و جریان هوای محیط کار خریداری شوند

  2. دمای محیط : دمای محیط های مختلف در طول عمر هواکش های سانتریفیوژ موثر است. در واقع فن های گریز از مرکز فوروارد برای محیط های گرم با فشار نسبتا کم مناسب هستند.

  3. ارتفاع محل نصب فن: با توجه به اینکه فن های سانتریفیوژ فوروارد در اندازه هایی تقریبا بزرگی نسبت به فن های صنعتی دیگر ساخته می شوند، بنابراین بهتر است که اندازه هواکش خریداری شده متناسب با ارتفاع محل کار باشد.

  4. شرایط محیطی: منظور از این شرایط این است که فن سانتریفیوژ فوروارد تهیه شده باید با توجه به نوع محیط کار که ممکن است گرم، سرد، خشک یا مرطوب باشد، خریداری شود.


 فن سانتریفیوژ فوروارد تک نکشه و دو مکشه-کارنو فن
فن سانتریفیوژ فوروارد تک مکشه و دومکشه


کاربرد فن سانتریفیوژ فوروارد

فن های سانتریفیوز بکوارد همانند فن سانتریفیوژ فوروارد، در صنعت و استفاده های خانگی کاربرد فراوان دارد. سیستم استفاده شده در واقع در هر دو یکسان می باشد در هر دو از سیستم اتصال الکترو موتور به پروانه استفاده شده است.

محیط هایی مانند محیط خدماتی و صنعتی میتوانند از این نوع فن ها استفاده کنند، از فن های سانتریفیوژر فوروارد می توان در محیط های گرم و خشک و خدماتی نیز گردش مداوم هوا را داشته باشد.

از کاربرد فن سانتریفیوژ فوروارد میتوان در سیستم های مدیریتی حریق در محیط های شلوغ و پر رفت آمد و همچنین مراکز خدماتی فرودگاه ها که باعث ایجاد فشار مثبت در مسیر حریق و دود میشود میتوانند از فن سانتریفیژ فوروارد استفاده کرد و از کاربرد دیگر این فن ها میتوان برای تهویه مطبوع در هوا ساز، چیلر، سیستم تهویه پارکینگ و... استفاده کرد.

اجزای تشکیل دهنده طراحی شده برای فن های سانتریفیوژ فوروارد به گونه ای می باشد که ویژگی ها و مزایای کاربردی را برای فن های سانتریفیوژ فوروارد فراهم کرده است.

از جمله این مزایای می توان به کم صدا بودن نسبت به سایر فن های سانتریفیوژ اشاره کرد.

0  نظر
ثبت نظر