.

هواساز چیست؟ بررسی 3 مدل مهم از انواع هواساز

مقاله
0
توسط:مهندس داوود ایلخانی

هواساز چیست؟ بررسی 3 مدل مهم از انواع هواساز

هواساز چیست؟


هواساز چیست ؟ دستگاه هواساز دستگاهی می باشد که وظیفه فیلتر کردن، تنظیم دما ، تنظیم رطوبت، کنترل سرعت، جهت توزیع هوا و میزان هوای ورودی به ساختمان، آپارتمان، سوله صنعتی یا هر نوع ساختمان دیگری را به عهده دارد. به همین خاطر از نظر کاربرد به دو دسته، هواساز ساختمانی و هواساز صنعتی دسته بندی می شود.

سیستم هواساز به همراه دستگاه های سرمایشی مثل چیلر دستگاه های گرمایشی هم مثل بویلر و یا دستگاه های سرمایشی و گرمایشی مثل Vrf و ghp مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هواساز دستگاه تولید کننده برودت و حرارت نیست بلکه فقط دستگاه توزیع کننده هوای گرم و سرد می باشد به این مفهوم که آب در چیلر و در بویلر و با پمپ به کویل های هواساز پمپ می شود.

سپس با استفاده از یک فن، هوای تازه از اطراف کویل‌ ها دمیده میشود و در اثر برخورد هوا با سطح سرد یا داغ کویل ها هوای خنک یا هوای گرم را تولید می کند. عمل فیلتر کردن هوا معمولا قبل از کویل ها به وجود می آید تا علاوه بر ایجاد هوای تازه و تمیز از تجمع ذرات معلق و رسوب روی گذاری جلوگیری شود.

هواساز چیست-کارنو فن
هواساز

کاربرد هواساز


همانطور که گفته شد هواساز دستگاهی است که جهت تامین هوای مطبوع با هدف ایجاد رطوبت و دما مناسب و قابلیت کنترل کردن دمای محیط ساخته شده.

هواساز یکی از مهم ترین تجهیزات تهویه ساختمان به حساب می‌آید و دستگاه کار آمدی است که در فصول گرم و سرد می توان از آن استفاده کرد و متناسب با فصل که در آن قرار دارد وظیفه گرم کردن و سرد کردن هوا را بر عهده دارد.

آبگرم موجود در کویل و پکیج و آب سردی که در چیلر ها و مینی چیلر ها وجود دارد به واسطه لوله کشی که از قبل انجام شده است به هواساز انتقال پیدا می کند و فن تعبیه شده در دستگاه هواساز با دمیدن هوای اطراف به کویل، شرایط را با نسبت فصل به هوای محیط مرتبط می ‌سازد.

از کویل های آبگرم در فصول سرد سال به جهت گرم کردن محیط و از کویل های آب سرد در فصول گرم سال به جهت خنک کردن هوای محیط استفاده می کنند.

هواساز ها علاوه بر عملکرد سرمایشی و گرمایشی این قابلیت ها را دارند که هوا را تصفیه کنند. دستگاه هواساز تصفیه هوا نیازمند فیلتراسیون خاصی است که باید از قبل در دستگاه تبدیل شود.

به منظور بالا بردن راندمان و بهبود عملکرد هواساز از فیلتر های قابل شستشو استفاده می‌کنند. فیلتر های قابل استفاده در هوا ساز انواع متنوع دارد و بر اساس نوع عملکرد آن ها از فیلتر های کیسه ای و قابل شستشو استفاده می کنند.

هواساز - کارنو فن
هواساز

انواع هواساز


انواع هواساز به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  1. دسته اول معمولی هایژنیک یا همان بهداشتی
  2. دسته دوم هیت
  3. دسته سوم ریکاوری

در ادامه این متن با ساختار آن ها آشنا می‌شوید و می‌توانید آن ‌ها را باهم مقایسه کنید، نوع معمولی این دستگاه ها از نظر نوع فن، داشتن و نداشتن تجهیزات تنظیم کننده رطوبت، جنس بدنه و... تقسیم بندی شده اند.


انواع دستگاه هواساز معمولی از نظر نوع فن

انواع دستگاه هواساز از نظر چیدمان فن به دو نوع هواساز مکنده و دمنده تقسیم ‌بندی می ‌شوند در نوع مکنده فن هوا را از میان محفظه مخلوط کن به کویل های مکیده و درون کانال می فرستد که این نوع هم به صورت افقی و عمودی ساخته می شود در نوع مکنده فن از نوع فشار قوی است.

تفاوت اصلی انواع هواساز بر اساس دمنده و مکنده بودن آن ها عبارت اند از:

جریان هوای عبوری از روی کویل در حالت دمنده نسبت به مکنده و رساندن هوا به نقاط مختلف می باشد.

برای ایجاد جریان هوای بهتر در نوع دمنده مجبور است که فاصله بین فن و کویل را بیشتر کنید و بنابراین طول دستگاه و قیمت اولیه آن بیشتر از حالت مکنده آن خواهد بود.

در برخی از سیستم های تهویه به جای وجود داشتن دوره های گرم و سرد در هواساز از دستگاه هواساز با پمپ های حرارتی چهار فصل مثل سیستم های تهویه استفاده می‌کنند.

که بر اساس یک سیکل تراکمی کار می کنند و در واقع اپراتور دستگاه درون هواساز را گرفته است که به این هواساز ها dx می گویند.

به همین صورت مستقیم وارد کویل دی ایکس میشود و عمل گرمایش و سرمایش صورت می پذیرد همچنین اگر مستقیماً دستگاه را به هواساز وصل کنید به آن دستگاه پکیج یونیت یا روفتاپ پکیج می گویند.

کاربرد هواساز - کارنو فن
هواساز

هواساز چگونه کار می کند

طرز کار هواساز از نظر تصفیه هوا به سیستم فیلتراسیون آن دستگاه بستگی دارد. به طور استاندارد در هواساز کویل از فیلتر های قابل شستشوی آلومینیومی شکل استفاده می شود که با توجه به نام، کاربرد هر فیلتر با دیگری متفاوت است و بر روی یک دستگاه خاص نصب می شود.

هیچ ضرورتی وجود ندارد که در همه موارد از ویژگی های گران قیمت استفاده کنید و این فیلتر را فقط در موارد کاملاً بهداشتی مثل بیمارستان بر روی دستگاه ها نصب می شود.

در فصل گرم سال که هواساز تهویه در حالت سرمایش کار می کند، بخار آب موجود در هوا با گذر از سطح کویل و برخورد آن با سطح سرد فلزی به آب مایع تبدیل می شود و بعد از چکیده و جمع شدن در محفظه زیر هواساز به واسطه یک مجرا از آن خارج می شود بدین ترتیب رطوبت هوا گرفته می شود. طریق مشابه یک کولر گازی ولی در ابعاد بسیار بزرگ تر کار می کند.

اگر بخواهیم که رطوبت هوا افزایش پیدا کند باید در مسیر عبور هوا از هواساز تهویه از وسایل رطوبت زنی مثل دستگاه های تزریق کننده استفاده شود.

طرز کار هواساز با رطوبت و بدون رطوبت تفاوت ندارد و اگر قصد استفاده از رطوبت ساز را داشته باشید مقداری به طول دستگاه افزوده می‌شود و تجهیزات دیگری برای آن نصب می گردد.

طرز کار هواساز به نحوه تامین کردن هوای آن هم بستگی دارد. معمولا هواساز در بیرون از ساختمان نصب خواهد شد که عمل تغییر دما را به سه شکل انجام می دهد که با توجه به نوع کاربرد آن قابل انتخاب است.

تامین ۱۰۰ درصد هوا به صورت تازه از بیرون و ارسال آن به داخل ساختمان گردش صد در صدی به هوای داخل و نیاز نداشتن به تامین هوای تازه از بیرون تامین بخشی از هوا از بیرون و بخشی از هوای برگشتی که در ساختمان وجود دارد و ترکیب آن دو با هم می تواند از کار های باشد که هواساز در رابطه با تامین هوا انجام می دهد.

این دستگاه کارایی بسیار زیادی دارد. اگر همچنان در رابطه با دستگاه هواساز و نحوه کارکرد آن سوالی دارید میتوانید با متخصصین شرکت کارنو فن تماس بگیرید تا تیم ما شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

اجزای هواساز - کارنو فن
اجزای هواساز

0  نظر
ثبت نظر